Varför vill alla släppa independent?

09:05 14 Oct 2022

Att släppa independent är inget nytt, men har de senaste åren gått från att vara alternativt till den nya normen. Nu ansluter sig dessutom allt fler större artister.

Musiken på de mindre, oberoende bolagen, som ofta benämns som independent, har historiskt varit den som utmanar och påverkar de större bolagen. Ibland är musiken kanske mindre kommersiellt gångbar, eller gjord av färska artister som prövar sig fram. Ofta har det varit en slags experimentell plantskola för vad som funkar och är värt att satsa pengar på i branschen, som större bolag sen kan plocka upp. 

Independentbolagen började i USA på femtiotalet som en motreaktion mot de större bolagen. För att överleva gick bolagen ofta ihop i organisationer, det var till exempel så The Recording Acedemy startade, i dag mer känt som arrangören av Grammys. Senare har indie också blivit en genre, och inte bara en bolagsformation. Det vi i dag förknippar med indie startade snarare i Storbritannien under sjuttiotalet och har starka rötter i punken och DIY-attityden (do it yourself). Sedan dess har musiken ofta varit genomsyrad av ett smalare sound, en lo-fi-estetik och ett alternativt uttryck. 

Men med digitaliseringen av musikbranschen har många kunnat kringgå mellanhänderna och helt enkelt bara publicerat musiken själva på internet, på plattformar som till exempel Soundcloud. Det blev också ett sätt att kunna vara friare i sitt musikaliska uttryck, utan pekpinnar från skivbolag och har gett upphov till en bredare definition av vad som kategoriseras som indie.Att bolagen dessutom ska ha sin del av vinsten, har blivit ett större problem i och med streamingplattformarnas låga ersättningar. Men ju mer mättad marknaden blir, desto fler strategier behövs för att kunna slå igenom. Soundcloud kan vara en start, där egenproducerad musik kan publiceras ögonblickligen, men leder oftast inte vidare till mycket om musiken stannar på plattformen.

Många artister har vänt sig till de mindre bolagen för att kunna bli mer prioriterade, men ha kvar stor kreativ frihet och bestämmanderätt. Men på senare tid har flera artister tagit det ett steg längre och startat egna bolag. En normaliserande kraft var Taylor Swifts beslut att starta eget för att få 100 procent av rättigheterna till sin musik, efter att hon nekats att köpa rättigheterna till sin tidigare inspelad musik. För en uppenbar gemensam nämnare bland de som väljer att starta skivbolag det senaste året är att de är kvinnor, många av de svenska.

Zara Larsson, Tove Lo, Sabina Ddumba, Sara Parkman, Laleh, Robyn och Lykke Li är bara några av de svenska kvinnliga artister som nu är skivbolagsägare. Självklart har det funnits sedan innan, men så här snabb utveckling vill jag säga är något helt nytt. Vissa med syftet att endast ge ut sin egen musik, och för andra en plattform för att också ta sig an andra akter. Att släppa Independent har helt klart fått en ny status och manar också till förändring i branschen, större frihet och högre ersättning för artister. Men självklart också en starkare position för kvinnliga artister där de själva sätter agendan.

De stora bolagen är inte på väg bort. Förra året gjorde musikbranschen i hela världen en vinst på över 23 miljarder dollar, och av det gick 65 procent till storspelarna. Men deras vinst blir hela tiden mindre, till exempel minskade intäkterna med en procent mellan 2019 och 2020, alltså i runda slängar två miljarder svenska kronor. Musikbranschen står inför stora förändringar, men med mer frihet kommer också mer intressant musik.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2022.

0 Kommentera