Rebecca & Fiona har lämnat Universal och startat sitt eget skivbolag. Nu vill de hjälpa unga kvinnor in i branschen.
– En av de farligaste grejerna med patriarkatet är att vi ställs emot varandra som kvinnor, säger Fiona FitzPatrick.
I somras startade Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick skivbolaget Big Romantic Music eftersom de var missnöjda med att de inte fick ge ut den musiken de ville.
– Vi har varit signade på Universal sedan vi började. Då har vi jobbat med samma person hela tiden och vi har varit jättenöjda och haft ett jättebra samarbete. Han slutade bara och åkte till England på ett annat jobb. Han lämnade över oss till några randoms som sket i. Sedan dess har inte vi fått släppa musik som vi har velat. Det har varit vidrigt, säger Fiona.
I slutet av tiden på Universal gick de från att göra allting själva till att skriva låtar tillsammans med framgångsrika manliga låtskrivare. Det ledde till en del problem.
– Oavsett hur bra eller dåliga de låtarna var så var de mer intressanta än det vi själva brought to the table. Då fick vi verkligen känna på den hierarkiska och den patriarkala strukturen att mannen är så mycket mer betydelsefull än vad vi är, säger Rebecca.
För att fullgöra sitt kontrakt var de tvungna att ge ut två låtar som egentligen inte var klara och som de inte ville ge ut.
– Det var jättekonstigt att göra det. Vi gjorde inga videos. Vi la typ inte ens upp att vi släppte dem. Alla bara "Ni har ju släppt låt?". Vi bara ”Njaaaa”, säger Fiona.
Först och främst ska de använda bolaget till att ge ut sin nya skiva Art of being a girl. Men Rebecca berättar att det långsiktiga målet är att kunna hjälpa andra kvinnor in i branschen.
– En av de farligaste grejerna med patriarkatet är att vi ställs emot varandra som kvinnor. På grund av det finns så lite plats. Det finns bara en queen liksom. Jag är emot hela grejen att kalla folk för queens. Att man ska ställa Beyoncé mot Rihanna. Att inte båda får sitta på tronen, säger Fiona.
– Det finns ju hur många män på toppen som helst som bara tar hand om och backar varandra. Och så ska vi stå och slåss om den platsen och trashtalka varandra eller gruppera oss mot varandra, säger Rebecca.
– Vi fick lära oss skittidigt att tjejer snackar skit om tjejer det går bra för och killar snackar skit om killar det går dåligt för. Man tycker att Zlatan är världens fetaste. Men Zlatan i kvinnoformat har vi så mycket skit att säga om. Men killar tycker att det är så jävla fett när någon är bra, säger Fiona.
Med skivan vill de ”reclaima romance”, efter att ha tröttnat på det ”jävligt tråkiga låtskrivarklimatet” i Los Angeles, där större delen av all musik görs utifrån vad som kommer att funka på Spotify.
– Nu ser alla exakt hur många som har streamat varje låt. Så var det ju inte förut. Nu pratar alla bara om hur många streams låtarna har fått. Det var inget man visste förut. Det finns ju en romantik i den mysticismen, säger Fiona.
– Nu är det bara kalkyler, streams och following. Allt det där som bara är ett mått på ingenting, säger Rebecca.
För drygt åtta år sedan prydde Rebecca och Fiona omslaget till Nöjesguiden. Då fick de jättemycket kritik för att de ”vek ut sig” (de hade på sig baddräkt och var i en pool).
– Det har verkligen förändrats. Nu får man ju vara feminist och naken. Nu sätts det ju likatecken mellan feminism och nakenhet. Vilket jag inte tycker är världens fetaste grej heller. För det är mer individualism, rätten att få vara naken på Instagram. Och så ska man hävda att allting med det är feminism. Jag kommer mer från 90-talsfeminism. Jag är lite kluven, säger Fiona.
Varför är du kluven?
– Jag tycker kanske inte att det är så feministiskt med kroppsfixering på det sättet. Det har ju inte blivit lättare att älska sig själv direkt. Jag tror att viss begränsning kan vara bra i det fallet. Men det är ju för att jag är kommunist också.
Bloggarna var den tidens maktfaktorer på nätet. Men de skrev inte särskilt mycket om politik.
– Det enda de pratade om var hur man förändrade sig själv och blev en bättre tjej. Att man inte är 100 procent kvinna bara av att vara i en kropp, utan du ska tillföra, ta bort och ändra så att du blir 100 procent kvinna. Då bestämde vi oss för att göra allt vi kunde för att göra det trendigt att prata politik, säger Fiona.
– Det går inte att undvika att prata om politik, för vi lever ju i ett samhälle, säger Rebecca.
– Det är väldigt många som… börjar Fiona.
– Jag vet, men vi kunde ju inte undvika det, säger Rebecca.
– Jag förstår inte hur alla andra artister orkar det. Bara "Nä, jag ska hålla mig helt likgiltig i den här frågan". Jävla, vad heter han... Håkan Hellström. Säg nåt. Är du inte intresserad? Är du så besatt av att alla ska älska dig att du inte kan välja bort rasisterna ur den ekvationen? säger Fiona.
– Att han inte uttalade sig nu när hans skivbolag... Det är så fucking osolidariskt tycker jag, säger Rebecca.
– Det är så jävla manligt att inte känna ansvar på något sätt. Jag känner mig typ ansvarig för vad den gubben har gjort. Hur kan inte han känna ett ansvar? Helt vidrigt, säger Fiona.
Både Rebecca och Fiona ska rösta på Vänsterpartiet i riksdagsvalet.
– Det viktigaste med valet för mig är att Sverigedemokraterna inte ökar så mycket och att vänstern inte splittras. Varje år tror jag att Vänsterpartiet ska gå jättebra. Jag tror alltid att "Nu fan händer det!". Så blir det motsatsen, säger Fiona.
– Vi pratar skitmycket om jämställdhet mellan män och kvinnor nu. Men vi pratar sjukt lite om den utbredda rasismen och hur den växer och hur vidrigt det är och blablabla. Det måste vi prata om skitmycket innan valet. För annars kan de hålla på med sin rasism och låta den gro medan vi är upptagna med metoo eller whatever. Vi kommer inte se det komma när de går över 30 procent eller vad det är, säger Rebecca.
– 30 är väl lite högt? säger Fiona.
– Säg inte det du. Det är livsfarligt. Det kan hända vad som helst medan vi går och tror att det är lugnt, säger Rebecca.
– Det viktigaste är att alla mobiliserar sig i vetskapen om hur farligt det är med ett fascistiskt parti, säger Fiona.
Rebecca & Fionas nya singel Need You finns ute nu.
Läs även: Rebecca & Fiona kritiserar SVT.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2018.