När jag var väldigt liten kunde det hända att jag slog ihjäl en regnig söndagseftermiddag med att konstruera min egen fotbollsallsvenska. Två tärningar och ett spelschema var allt som behövdes,och sedan spelades derbyn och rena seriefinaler vid pojkrummets skrivbord. Visst fanns det nackdelar, som att några matcher fick det något osannolika slutresultatet 6-6, men å andra sidan kunde jag manipulera resultaten så att AIK alltid till slut blev svenska mästare. Skaffa ett liv, menade någon välmenande och mindre nördig kamrat, och inför mellanstadiet följde jag det rådet. För den som aldrig gett upp sådana vanor finns numera möjligheten att göra samma sak digitalt, den här gången i uppdatera - de Total Club Manager 2003, vars viktigaste förbättring är fler klub- bar - bland annat Allsvenskan - och därmed fler spelare att möta, köpa och sälja. Precis som vanligt i manager- spel har du ansvar för en hel del förutom spelomgångarna. Som klubbmanager ska du sköta talangscouting och leasingavtal med sponsorer,och fatta beslut om klubben ska bygga ny träningsanläggning eller kanske en internatskola för flickor. Dessutom ska du konstruera träningsprogram för ditt lag, ge en spelare en ordentlig utskällning ibland och bjuda laget på grekisk restaurang då och då. Till matcherna tar du ut ditt lag och beskriver vilken taktik de ska spela efter,sedan får du stå vid sidan och skrika instruktioner om du väljer att se hela 3D-matchen. Det är kul tre gånger. Sedan återkommer samma målgester i match efter match,och den engelskspråkiga kommentatorn kan fler klyschor än Glenn Hysén. Så långt är det ändå ett underhållande spel.Men spelets almanacka tickar fram i samma takt vare sig det är högsäsong eller vinteruppehåll, och därmed får man vara beredd på att vara helt passiv långa stunder. En hel förmiddag kan gå åt till att var femte minut klicka fram godkännanden av att Magnus Hedman skadar sig och sedan blir frisk. Till slut stänger du av datorn och letar upp dina gamla tärningar igen.
Plattform:
Stad: