Rhythm Paradise

Johan Hallstan 09:42 23 Apr 2009

Trallvänliga j-pop-hits, hundninjor och män som stampar upp rovor paketerat i munsbitsformatet.

När Warioware-makarna inte designar små, geniala pussel kring, säg, att köra upp ett pekfinger i någon överdimensionerad näsa, har man sysselsatt sig med att på minst lika crazy manér främja japaners taktkänsla i Rhythm Tengoku. I uppföljaren, Rhytm Paradise, bjuder man nu in en hel värld till att i munsbitformatet trycka i takt till trallvänliga j-pop-hits, hundninjor och män som stampar upp rovor med mustach. Har man inte redan rytmen i blodet, eller åtminstone tillstymelsen av den, kan Rhytm Paradise stundom verka väl sträng i sin bedömning. Ändå charmas jag oavbrutet av spelets vansinniga harmoni mellan musik och minispel, och är redan nu beredd att sätta etikett på det som ett av årets stora DS-måsten. 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.