Madworld

Johan Hallstan 16:28 7 Apr 2009

Om du någon gång har lekt med den svindlande tanken om en kollaboration mellan Frank Millers (Sin City) tusch och Asushi Inabas (God Hands) sinne för speldesign och kitsch är chansen rätt stor att du hamnat någonstans i trakterna kring Madworld.Om du någon gång har lekt med den svindlande tanken om en kollaboration mellan Frank Millers (Sin City) tusch och Asushi Inabas (God Hands) sinne för speldesign och kitsch är chansen rätt stor att du hamnat någonstans i trakterna kring Madworld. Genom ett darwinistiskt Running Man-scenario, i stilistisk svartvit kostym, levererar Platinum Games här med glimten i ögat ett skickligt stycke ultravåld. Och som protagonisten Jack skapar man, till en skitig ljudmatta av hiphop-beats, fantasifulla våldsinstallationer av sina fiender, som nog ändå får Konstfacks små spratt att framstå som överreklamerade. I sin yttersta beståndsdel är Madworld ett tajt beat ’em up av riktigt klassiskt snitt med The Clubs sinne för combos och en träffsäker samling disparata minispel. Dessutom lyckas Inaba genom allt lemlästande bjuda på det mest engagerande Wiimote-skakandet hittills.
Plattform:
Stad:

Fler spelrecensioner

80 Days

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

Gods Will Be Watching

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.