Lord of the Rings: The Two Towers

17:16 3 Dec 2002
JRR Tolken är skyldig till mycket elände i vår värld. Det här med vuxna människor som hyser en brinnande intresse för förkrympta tedrickande figurer med stora fötter känns kanske lite väl kinky. Frågan är hur mycket mer tjat om trollkarlar, skäggiga dvärgar och magiska ringar mänskligheten kan ta. När nu andra filmen i trilogin ska ha premiär är det självklart att det dyker upp ett par spel på temat också. Electronic Arts är det bästa. Och är man inte alltför trött på allt fantasy-bombardemang är det definitivt värt att lägga vantarna på. The Two Towers ser vid första anblick ut som ett äventyrsspel, lite som Final Fantasy X. Inget kunde vara mer fel. Spelet är ett helt och håller linjärt smiskarspel. Du följer en stig och tar av daga det som kommer i din väg. Mycket enkelt. Hugg, stick eller medelst pilbåge skjut de nedriga orcher - eller vad det ny kan vara för oknytt - som tjafsar med dig, och knalla sedan vidare. Det är visserligen mycket snyggt gjort, men det hade ändå kunnat bli fruktansvärt tråkigt om det inte vore för att stridssystemet är så välgjort. Liksom i Tekken-spelen kan du genom att trixa och fiffla med handkontrollen utföra vissa mäkta specialattacker som lämpar sig olika bra vid olika tillfällen. Dessa avancerade manövrar är dock inte tillgängliga från starten, utan köps för de poäng du under spelets gång införskaffar. Det är en mycket lyckad tillämpning av systemet med erfarenhetspoäng i actionformat. Trots att det är kul att slåss, kan man sakna att det inte finns några som helst andra inslag i spelet, som är uppbyggt av ett antal uppdrag vilka sammanfogas av klipp från filmerna. I varje uppdrag kan man välja vem av de olika karaktärerna man vill spela. Beroende på valet har man förstås olika sätt att slåss, men i övrigt ser det precis likadant ut. Problemlösningen är ju precis densamma: man dödar gud-så-läskiga monster.
Plattform:
Utvecklare:
Stad: