Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.
I en scen måste du framkalla ett botemedel mot ett dödligt virus, samtidigt som du och sex stycken vetenskapsmän sitter fast i en grotta. Det enda sättet du kan få reda på om ditt botemedel fungerar är att injicera någon av vetenskapsmännen med en potentiellt dödlig dos. Och allt görs under tidspress. Det finns en ambition här, att berätta en historia om en plågad hjälte som slits mellan val som alla har grava konsekvenser.
Tyvärr lider spelet av ruskigt dålig uppdragsdesign där du kan tvingas upprepa samma timmeslånga procedur oändligt antal gånger innan du tar dig vidare. Och ofta förlora utan att egentligen förstå varför. Ett spel som är intressantare på papper än i verkligheten.
Ungefärligt pris: 100 kronor
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2014.