Bionic Commando: Rearmed 2

Johan Hallstan 14:59 25 Feb 2011

Efter det startskott för nyretrovågen som var Bionic Commando: Rearmed har det hänt en del. Som att upphovsmakaren Grin exempelvis gått i konkurs, och att svenska Fatshark (en anglisering av ”fethaja”, för den som undrar) valts till att föra serien vidare.

En inte helt oväsentlig skillnad är att man den här gången inte får formen av något arkaiskt NES-spel. Istället har Fatshark knåpat ihop efter egen förmåga. Man svingar i änterhake genom världar i bländande neon, skjuter fiender och hoppar över tunnor. Puritaner ser förmodligen det sistnämnda som att Fatshark pissar på legatet. Bionic Commando tillät nämligen aldrig några hopp. Själv ser jag inga problem med det, när det finns annat att oroa sig över. Som hur spelet känns för nytt för att klassas som retro och för gammalt för att kännas relevant.
 

Plattform: 
Stad: 
Genre: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.