Electric Boys - Ups!de Down

Christoffer Bertzell 00:00 1 May 2021

Sju plattor in i karriären har Sverige svängigaste rockorkester givit sig hän åt ett betydligt mer jammigt sound. Visst har bandet alltid haft en lekfull attityd som bottnar i blues- och funkrock, men här tillåter de sig även att sväva ut i såväl fuzzig stoner som proggigt experimentell rock. Det kanske inte låter så dramatiskt i sammanhang för Conny Bloom och hans gäng, men det är något härligt frigörande med att höra ett band lägga större fokus på en gemensam bandenergi än att endast skriva hittiga låtar – som att inleda ett album med en sju minuter lång instrumental energibomb.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.