Teatergrillen

admin-kollegorna 13:18 22 Oct 2002
Risken med klassiska krogar är just att de i olyckliga fall kan bli mer av trygga varumärken än bra restauranger. Om krögaren lutar sig tillbaka mot sin anrika historia, utan att ständigt se över hur saker och ting verkligen fungerar kan man ge sig den på att stagnationen blir en trogen stamkund. Det är därför roligt att se att se att Teatergrillen lyckas förändra sig, samtidigt som krogen behåller sin auktoritet. Anders Timell, den mycket färgstarke och likaså populäre hovmästaren från Tranan blev i början av september restaurangansvarig här.Teatergrillen försöker låtsas som ingenting, men om man släpper in Anders Timell måste man förstå attingenting någonsin kommer att bli sig likt. Klientelet har blivit betydligt bredare än tidigare. De gamla stamgästerna har blandats upp med en yngre publik med en hel del element som vi känner igen från Tranan. Och det har plötsligt blivit riktigt roligt att gå hit. Att kundkretsen föryngrats har inte bara med Anders närvaro att göra. I skrivande stund har Teatergrillen samma meny som Riche, vilket innebär betydligt lägre priser. Maten håller dock en mycket hög klass. Torsken, till exempel. Den har sedan länge lämnat fiskstadiet och blivit så god att Vatikanen borde låta helgonförklara den på stört. Pocherad och i sällskap med ägg, räkor och pepparrot kostar den 295 kronor och är den dyraste fiskrätten, men värd varenda krona. Bland förrätterna har vi förstås de, vid det här laget på Stockholmsmenyer obligatoriska, halstrade pilgrimsmusslorna - den här gången tillsammans med en god kronärtskocksmousse. Klassiker som toast skagen och sill och strömming kompletteras av mer exotiska inslag som koreansk pannkaka med sesam-och sojadipp. Varmrätterna består mestadels av klassiker, som den redan nämnda torsken, eller den hängmörade entrecoten med bearnaisesås och pommes. Inom kort kommer dock Teatergrillens meny att utvecklas och få mer fokus på grillen. Man kommer till exempel att själv kunna välja tillbehör till de olika grillrätterna. Servicen är bra. Misstag görs, men åtgärdas blixtsnabbt. En del nyrekryteringar i personalen har gjorts, men ambitionen är att alltid ha någon ur det gamla gardet i servisen. Teatergrillen har blivit rolig att gå till. Det stela är borta, utan att stället förlorat karaktär. Det är svårt att tänka sig något bättre ställe att inleda en helkväll på än på Teatergrillen. Öppet: mån 11.30-14.30, tis-lör 11.30-14.30,17.00-01.00, sön stängt.
Stad:
Lokal:

Fler recensioner