Patrik Lundberg låter väl ungefär så svenskt som det kan låta. Nu råkar det finnas en viss Patrik Lundberg som är skribent, med ett östasiatiskt utseende, och om detta skrev han en läsvärd krönika, om hur vi öppet spyr ut våra fördomar om östasiater, och hur det är accepterat i vårt samhälle. Läsarkommentarerna till artikeln var förvånansvärt snälla och förstående, och jag förde ett argument på Twitter om att det berodde på att östasiater inte anses som ett hot på samma sätt som svarta eller MENA-invandrare kan göra. Någon på själva tidningen berättade för mig att de endast hade tagit bort två kommentarer. Vilket bör vara något sorts rekord på Internet, gällande en krönika som anklagar svenskar för smygrasism.
En av grejerna Patrik kritiserade var hur Fazer-godiset "Kinapuffar" använde en nidbild av en asiat på förpackningen. Igår meddelande Fazer att man tagit till sig kritiken och nu kommer att ändra förpackningen. Och det som borde ha varit en bidiskussion har nu blivit huvuddiskussionen.
Aftonbladet använder den idiotiska rubriken:
men i själva artikeln finns inte det citatet alls. Vad jag kan läsa i Patriks krönika har han aldrig sagt att det är rasistiskt med Kinapuffar. Men Aftonbladet vet hur de engagerar medelsvensson. Expressen vill inte vara sämre och konstaterar att "Fazer anklagas för rasism". Trots att frågan mer handlar om stereotyper och hur vi förhåller oss till dessa. En hel del rasar nu och tycker att det är töntigt och fånigt att man ska ändra figuren. Och visst, det kanske inte är världens största grej. Men det är just såna smågrejer som bidrar till att vi - oavsett etnicitet - har fördomar om andra folkgrupper.
Vi "vet" att alla asiatiska män har små snoppar, att de äter konstig mat, och en hel del män verkar tro att alla thailändska kvinnor är potentiella prostituerade, och beter sig där efter. Även i Sverige.
Att man då ändrar en nidbild, borde inte skapa så stor uppmärksamhet. Men de människor som rasar över förändringar är alltid de som själva inte utsätts för stereotypen. De slåss för sin rättighet att få säga negerboll, "för det har alltid hetat så", och empatin är noll. Håller man inte med saknar man humor och/eller är PK. De startar FB-grupper, och det är väl bara en tidsfråga innan gruppen "VARFÖR FÅR MAN INTE SEJA KINA PUFFAR, NÄR MAN FÅR SEJA FINSKA PINNAR?!" är ett faktum med 30.000 likes. Attityden "de" ska anpassa sig efter "oss" är skrämmande, och mer regel än undantag på många håll. Att vi kanske ska anpassa oss och ändra på små skitsaker som sårar folk, är ett brott mot den yttrandefrihet som dessa människor ofta anser sig vara bestulna på.
För många år sen fanns det en restaurang som hette Buddha Bar på Bilbioteksgatan. Där serverade man bl.a. "Buddha-kyckling". Några buddhister var upprörda, men det blev inte mer än en notis. Deras argument var att man inte skulle få sälja "Allah-lamm" t.ex. Vi tar inte alltid asiater på allvar. Vi har en bild av att de är flitiga mattenördar, som aldrig bråkar (trots att alla kan karate), och håller sig lite för sig själva. Den enda gång de är farliga är när de kör bil.
Det kanske är dags att vi försöker sätta oss in i folks situationer och upplevelser lite oftare. Empati är vårt första bidrag till att främja integration. Jag ändrar gärna på en gubbe på en godispåse, eller slutar att använda ett visst ord, om det bidrar till att minska våra fördomar, och utrota stereotyper.
Nu vill jag se någon skriva om hur vi behandlar och talar om somalier, den mest bespottade invandrargruppen av alla.