Klara & Jag: "Vi slutade nästan med musiken"

11:09 19 Apr 2022

De hade bestämt sig för att lägga ner musiken. Istället blev det eget skivbolag och ett nytt sound för duon Klara & Jag.

Att direkt bli signade till ett bolag efter sin första singel 2017 gjorde att Klara Tuva Wörmann och Johanna Frostling tappade bort sig själva, både i musiken och i relationen till varandra. Men nu är de tillbaka med I stadens famn som är ett album i två delar, varav den första släpps den 13 maj.

Varför har ni valt att lägga upp det så?
Johanna: Vi ville ha två känslor i de olika delarna, den första delen skulle vara mer danslåtar inför sommaren och den andra delen lite mer höstbetonad. De kommer vara ganska olika varandra.
Klara: Vi utgick från en dansdel och en gråtdel.
J: Eftersom vi har skrivit under de två senaste åren, så är det tydligt att vi har varit i två olika känslolägen. Den ena sidan att man bara vill leva till hundra procent, och det är den första delen. Delen i höst är den lite mer uppgivna.

Det är ert första släpp på eget bolag, Klara et moi, berätta mer om det!
J: Under pandemin bestämde vi oss för att sluta med musiken, det blev för kämpigt. Då var vi på ett majorbolag. Det gick ut ganska mycket över vår relation. Den blev så präglad av att det var kämpigt med musiken. Vi slutade umgås för att musiken var så jobbig.

Det gick ett halvår, sedan så ringde de varandra och bestämde sig för att ses i studion och skriva låtar, bara för skojs skull. Då insåg de att de ville fortsätta släppa musik.
J: Det var en lärdom vi fick då, vi har ett företag som är Klara & Jag, och sen har vi vår relation och den måste vara något annat.
K: Vi pratade mycket om kärnan i varför vi gör musik. Även om det funkat väldigt bra när vi legat på vårt gamla skivbolag så kände vi att det saknades någonting.
J: Vi tappade glöden lite när vi lade det i andras famn.
K: Vi insåg att det blir bäst när vi får styra skeppet själva. Vi vill ha hundra procent kontroll och frihet över det vi skapar.
J: Exakt. Vi behövde bara återta kontrollen, och då kändes det mycket roligare. Vi är ju indieartister, vi älskar att göra allt från scratch, så vi testade det.

Hur var det att bli signade så snabbt?
K: Vi hade nog hybris. Man lade lite för mycket värde i vad det innebär att ligga på ett bolag. Den här klyschan att man ser framför sig hur man sitter och signar ett papper. Vi var lite för kåta på att signa det pappret.
J: Exakt. Så är man plötsligt där och tror att allt ska hända, att alla ska göra saker åt en, och i det blev vi ganska lata.
K: Verkligen. Vi var helt nya i musikbranschen och 23 år gamla. Man kände sig som en liten plutt, även om vi stod upp för vad vi själva tyckte så var vi ändå väldigt små. Alla vi jobbade med var tio år äldre och erfarna inom musikbranschen, det är svårt att stå på sig i de situationerna.
J: Vi har fått ganska fria tyglar, men vi har nog lyssnat lite för mycket på andra. Vi har alltid fått ta alla beslut själva, men vi har litat på att andra vet det bästa för oss, och det har de inte alltid gjort.

Påverkade det musiken?
J: Egentligen bara i smågrejer, men det är just det, att komma ifrån kärnan. Det är lätt att stirra sig blind på siffror, “om ni går lite åt höger kommer ni få mycket bättre siffror”. Men det är ju inte heller en garant för att det går bättre, och då har det plötsligt både inte gått så bra och man har inte gjort precis det man själv vill.
K: Nu är det också bara vi som förlorar på om det går dåligt.

Nu har ni släppt tre singlar, hur känns det än så länge?
K: Över förväntan, det känns väldigt bra.
J: Jag märker faktiskt en stor skillnad i vad det är som gör att det känns bra. Jag tittar typ inte på streamingen, utan jag tycker bara att det känns så jävla kul att vi har släppt låtar som vi till hundra procent har valt och skrivit själva. Det är vi rakt igenom, vi har tagit varje litet beslut.
K: Kicken blir större när man vet att det bara är vår förtjänst. Det är lite som en värld som det känts som att vi inte haft tillgång till, det är roligt att få vara kreativ på det sättet.

Under det egna bolaget har Klara och Johanna känt större frihet att bredda sig soundmässigt. Producent för den första delen av albumet är Kristofer Östergren, tidigare sångare i Melody Club, som duon jobbat med en del sedan innan. Han började som låtskrivare.
K: Men vi övertalade honom att prodda istället, han var jätteskeptisk först.
J: Det är vi tre som har skapat vårt sound. Sedan har vi blivit bästa vänner.

Nu väntar en turné. Den andra delen av albumet släpps någon gång i höst.
J: Sen har vi en liten dröm om att i framtiden kanske plocka upp andra unga artister också. Att hjälpa dem med sånt som vi önskar att vi fick veta innan vi signade på ett majorbolag.
K: Och det kommer en surprise i mitten av sommaren.

Den första delen av albumet I stadens famn släpps 13 maj, men redan den 28 april spelar de på Slaktkyrkan i Stockholm.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2022.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!