Medan det några år gamla strategispelet Shogun Total War utspelade sig i det feodala furstendömenas splittrade Japan, kastar sig den fristående uppföljaren Medieval Total War in i det medeltida Europa. Medieval Total War har liksom föregångaren tillräckligt med förenklade och gruvligt underhållande historieomskrivningar för att Herman Lindkvist himself ska komma på skam. Vad sägs om att starta jihad för att i en serie sceniska slag år 1378 e.Kr. slutligen återerövra Danmark per kamel? Eller att med spjut och båge och lite engelskt bondförnuft trumfa över en bysantisk fiendearmé som laddar med krut?
Ljudet och musiksättningen är ovanligt bra och stämningshöjande och ligger långt före andra spel i genren. Den tydliga uppdelningen i en strategisk och en taktisk del är också bra, samt möjligheterna att delegera ansvaret för valfri del till datorn. De strategiska elementen är lite matigare än i Shogun Total War. Det här spelet har allt, från kejserliga incesthemligheter till haschrökande lönnmördare. Grafikmotorn ser dock likadan ut som i föregångaren och vissa små brister blir lätt uppenbara. Du lär till exempel ha sett hästar i muspekar-ikoner som rör sig snyggare och mer realistiskt levande än några av krakarna i Medieval Total War. Men det beroendeframkallande elementet som gjorde Shogun Total War till ett intensivt och roligt spel går inte att ta miste på.