Ruse

Johan Hallstan 10:00 6 Oct 2010

 
När det kommer till att rucka lite på det stränga ramverket för strategispel i realtid har Ubisoft allt mer blivit att räkna med. 

 

Sist var det med den välmenande röststyrningen i End War, som fick oss att skälla med en exercisinstruktörs myndiga röst på polygonsoldaterna. Nu är man tillbaka med bedrägliga Ruse, som ställer det vi trodde oss veta ske bakom fiendelinjen på tvären. Att bygga ett strategispel på blixtanfall och sluga skenmanövrar är förstås en helt lysande idé, värdig all kredd om du frågar mig. Tyvärr hamnar Ruse lite i samma fack som End War, då det snarare är idén än själva genomförandet som är lyckat. Att hela rätt basala sten-sax-och-påse-upplägget får formen ett babblig andra världskriget-pekoral gör förevändningen för rigoröst krig helt ointressant. 
Luttrade skrivbordsgeneraler på jakt efter en tillfällig romans kommer däremot att hitta den i multiplayerns rävspel. 

 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.