Animal Crossing: Wild world

17:10 28 Mar 2006
Wild world är ett evighetsspel där man flyttar in till en snuttig by full med talande (och ibland smått neurotiska) djur. Att försörja sig på att samla fossiler eller fånga fisk i denna Fablernas värld låter kanske inte så upphetsande, men det är ett fräscht och till och med givande koncept. Spelets tid överensstämmer med ds:ens interna klocka. Börjar det skymma utanför IRL-fönstret finns chansen att du hittar kvällstrubaduren K.K. Slider i spelet. Hur kommer min by se ut när jag slår på ds:en i juni? Däri ligger förstås genidraget. Vad missar man om man inte spelar? En loppmarknad kanske glider en ur fingrarna. Eller så får man inte den där krukväxten i present av sin elefantgranne. Det går även att gå online med spelet och besöka andras byar. Att byta till sig sällsynta frukter brukar vara uppskattat. Rent logiskt vill jag fördöma tristessen i att samla ihop matchande möbler i ett ohyggligt långsamt tempo, men samtidigt slår det mig att dessa inredningsmoment ändå är mycket mer givande än vad The Sims någonsin har varit. Andra moment fixar Animal crossing också mycket bättre än andra spel. Jag blir inte klok på saken. Hur blir det svintråkiga kul? [I]Jonas Elfving[/I]
Plattform: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner