Friday night death slot, i ett avseende den isärklass sexigaste beskrivningen av en tidsperiod någonsin, i ett annat en sorlig kyrkogård där amerikanska tv-serier lämnas för att dö av svält. Det är tiden på fredagskvällar dit ondsinta Mr. Burns-figurer till tv-chefer flyttar allt det i tablån de bara vill bli av med, som ändå inte har några tittare.
Det var ett öde som länge såg ut att vänta den nya säsongen av »Community«. I mars ifjol deklarerade NBC att serien skulle få komma tillbaka för en något kortare, 13 avsnitt lång säsong och att serien flyttades till den beryktade fredagssloten.
Det är i sig ganska symptomatiskt. »Community« har aldrig haft några tittarsiffror att skryta med. Istället är det en serie som vuxit sig oerhört populär hos en dedikerad skara fans – primärt collegeelver. Men det går som sagt inte att tjäna pengar på en fanbase, inte inom tv i alla fall.
Inför premiären av »House of Cards« berättade Netflix för drygt tre veckor sedan att de inte kommer släppa några tittarsiffror alls för storsatsningen. Det var ett besked som med stor sannolikhet gav Mr. Burns-figurerna en släng av magknip, eller åtminstone påminde om att kartan för tv-produktion håller på att ritas om.
För »House of Cards« är på många sätt ingen vanlig tv-serie. Dels är den ett utarbetat politiskt drama om Washington – bara det sällsynt these days – men framförallt är det en serie skräddarsydd för konsumenten.
När Netflix beslutade sig för att utveckla serien inleddes ett gediget kartläggningsarbete av sitens kunder. Man ville göra en tydligt glänsande juvel i streamingjättens krona, ett drama som kändes lika påkostat och genomarbetat som kvalitetsbetonat.
Vägen dit gick genom ett hav av statistik, utvärdering av användarnas tittarvanor och tittarnas preferenser. Kevin Spacey och David Fincher togs fram som en vinnande kombination, helt baserat på vad konsumenter av politiska draman föredrar. Manuset utformades baserat på i vilka situationer tittare pausar sin stream, spolar tillbaka eller var olika tittningar avbrutits.
Det är en utveckling som speglar en ny tid där konsumenternas sätt att titta i allt större utveckling påverkar vad som faktiskt produceras. Det kan bara vara bra för populärkulturen. Om så bara för att det öppnar upp ett mer interaktivt förhållande mellan publik och kulturmakare. Barden har efter en tid i kulisserna blivit sexig igen.
I veckan deklarerade även det dominerande mätningsföretaget Nielsen att de nu förändrar sin definition av tv-tittande. Streaming, xboxar, ipads och liknande former av tittande kommer att inkorporeras i statistiken. Att det är en förändring som sker i kölvattnen på »House of Cards« är ingen tillfällighet och kan även innebära räddningen för serier som »Community«.
Friday night death slot, vila i frid.