Design är en oerhört viktig del av all marknadsföring online idag. En designtrend som smygstartade försiktigt redan 2018 är den moderna stilen för nätcasinon. Den 1 januari 2019 infördes den svenska spellicensen i Sverige, vilket har kommit att påverka designen inom denna typ av affärsverksamhet. Nya regler kan vara krångliga, men även bra när det gäller nya innovationer. Det är lätt att tro att utseendet kanske inte har så stor betydelse inom casino-branschen som inom andra områden. Saken är att det är precis tvärtom, många spelare väljer plats efter hur sajten är upplagd.
Både utseende och funktionalitet utgör designen
Tillbaka till då förändringarna började dyka upp på casinosajter. Redan före spellicensens införande var några bolag tidiga med det som idag kallas för casino utan konto. Ett spelkoncept som är baserat på inloggning via BankID. Grundidén var enkelhet och man skalade bort onödig information och tänkte om, både när det gäller design och upplägg. Utbudet av casinon är stort, men det finns idag även många jämförelsesidor för casinon som kan vara till hjälp, läs mer här om du vill veta mer om lagliga casinon.
I början tyckte nog många spelare att sajter med den moderna designen var lite tråkiga. De var vana vid mycket neonfärger, blinkande effekter och sidor som var täckta med spel. Den nya trenden var otroligt mer avskalad med oftast bara en bakgrundsfärg och endast några tydliga menyknappar. Den röda tråden i den nya designen var att allt skulle vara enkelt rakt igenom.
När det kommer till funktionalitet följer den samma enkla koncept. Ett fåtal tydliga knappar som talar om exakt var de leder till som ”Sätt in och Spela här”. Den som vill bli medlem kan sköta både insättning, registrering och verifiering genom en och samma funktion. Det är idag, enligt Spelinspektionen och spellagen, även viktigt att information om lägsta ålder och regler finns tydligt angivna.
Det blev helt enkelt en självklarhet att det nya förenklade spelsättet passade med en snygg och ren design. Det faktum att de nya funktionerna gjorde processerna bättre och enklare, skapade en trend som nu har blivit ”det nya normala” när det gäller casinon på nätet.
Vetenskap bakom en bra webbplats
Oavsett vilken bransch det gäller, så finns det vetenskap bakom en framgångsrik designad webbplats. Det är inte bara så att en viss sida råkade bli bra, det finns en noga uttänkt strategi bakom. Den kanske allra viktigaste strategin när det gäller design är att hålla den så enkel som möjligt – ”less is more” går hem i alla lägen.
Även färg och nyanser spelar en stor roll för hur framgångsrik en webbplats kan bli. Det finns mycket forskning om hur färger kan påverka oss att göra olika val. De färger vi ofta ser på knappar som tar oss till olika platser på en webbsida är många gånger gula, orange och ibland även gröna och röda. Gul symboliserar energi och en optimistisk känsla, medan orange är mer varm, vänlig och beslutsam. Lägg sedan till var och hur innehållet placeras på webbplatsen för att bli så synligt och attraktivt som möjligt.
Etablerade sajter uppgraderar med det moderna konceptet
Det är inte enbart nya online casinon som har den enkla designen, utan även sajter som varit med länge vill hänga med på trenden. Vi har sett stora populära namn inom spelbranschen som lagt om sin design och förenklat processerna. De har helt enkelt anpassat sig efter spelarnas preferenser. Det går idag inte enbart att köra på att man är ett välkänt varumärke. Även designen måste vara anpassad till dagens moderna spelare samt innehålla information om stödlinjen och ansvarsfullt spelande. Vi måste att svenska casinon idag rent allmänt har en mycket trendig design och som tilltalar många. Det ska inte ta mer än ett par sekunder för besökaren att förstå hur webbsidan är upplagd. Om sidan verkar för svår och komplicerad resulterar detta helt enkelt i att besökaren snabbt lämnar och söker sig vidare.
I dagens Sverige går vi allt mer mot en mer digitaliserad verklighet. Vi beställer allt från mat till tekniska prylar och kläder på nätet. Webbdesigners har blivit mer viktiga än någonsin för att skapa en miljö som är anpassad efter den enorma efterfrågan som finns idag. För att ett nätcasino ska kunna hävda sig i konkurrensen så är det i stort sett ett krav att erbjuda det nya enkla casino-konceptet.