Den amerikanska filmindustrin är världens största, med storfilmer som omsätter många miljarder i omvärldens biljettkassor. Men det är inte bara biobesöken som står för Hollywoods intäkter utan också en avancerad merchandise-industri. I den här artikeln kan du läsa om hur merchandise gick från filmaffischer till att bli en stor del av spelmarknaden för bästa casino utan svensk licens med hjälp av otaliga slotspel.
Efter att den första, moderna filmkameran togs fram 1895 – bröderna Lumiéres “Cinematografen” som kunde fånga 16 bilder per sekund – dröjde det bara några år innan Hollywood började etableras som USA:s filmhuvudstad. 1911 stod den första studion klar, där bl.a. David W. Griffith började spela in sina banbrytande (och många gånger kontroversiella) filmer. Därefter dröjde det inte länge innan Hollywood befann sig i sin gyllene era, som varade från 1920-talet fram till det andra världskrigets slut.
Efter att publiken började svika den amerikanska filmindustrin från andra halvan av 1950-talet och fram till slutet av 1960-talet, krävdes en ordentlig “reboot”. De flesta filmhistoriker är överens om att startskottet för “New Hollywood” ljud med de våldsamma skjutningarna i Arthur Penns “Bonnie och Clyde” (1967), som hämtade stark inspiration av den franska nya vågen. Helt plötsligt började de konservativa värderingar som präglat filmindustrin från 1950-talet och framåt att fallera och publiken hungrade efter en ny sorts film. Det var också i samband med detta som merchandise-industrin började ta fart på ett helt annat sätt.
Sci-fi-filmen som förändrar allt
Framförallt var det först 1977, när “Star Wars” slog ner som en bomb, som merchandise blev något mycket mer än kiosklitteratur och filmaffischer. Helt plötsligt fanns det pengar att tjäna på att sälja leksaker och prylar. Undantaget, bör förtydligas, var Walt Disney som i samband med att Disneyland öppnades 1955 redan hade börjat sälja föremål med klassiska karaktärer som Musse Pigg och Kalle Anka. Men det var just Star Wars som skulle förändra Hollywoods sätt att tänka.
De flesta Star Wars-fans vet säkerligen redan om detta, men när franchisens skapare, George Lucas, gick med på att regissera sin banbrytande rymdopera för 150 000 dollar istället för 500 000 dollar – i utbyte mot alla rättigheter till uppföljare och merchandise – trodde studiocheferna att han var galen. Gissa vem som fick sista skrattet. Än i dag säljs det Star Wars-prylar för 3 miljarder dollar per år.
Från trasmattor till videospel
Sedan dess har Hollywoods merchandise-industri bara fortsatt att utvecklas. I dag kan du i princip köpa vad som helst med ett slags The Simpsons-tema – från möbler till kaffekoppar, datorer till instrument. Detsamma går att säga om Marvel, Batman och Turtles, för att ge några exempel.
Numera har merchandise också börjat inkludera olika typer av videospel, något som inte bara märks på de stora TV-spelsmässorna utan också i Las Vegas och på dagens online casinon. Med den ökade möjligheten att producera unika slotspel, finns det nu spelvarianter med kopplingar till i princip alla storfilmer och TV-produktioner. Vad som är intressant med detta är att filmvärlden länge har valt att göra filmer som utspelas i casinomiljöerna, och nu har de faktiskt blivit en del av den. Två gigantiska industrier som har varandra som draghjälp.