jay ant

H: "P-Lo > DJ Mustard"

Vad blir det för rap 16:22 25 Apr 2014

 

Först och främst, det som uttrycks i titeln är verkligen INTE en kontroversiell åsikt om en lyssnar på musiken. P-Lo från The Invasion har släppt genibeat efter genibeat i ungefär lika många år som DJ Mustard har släppt genibeat efter genibeat. Skillnaden är att väl att DJ Mustard har lite fler radiohits och P-Lo är ca 1000 gånger mer omtyckbar/gullig. Skillanden ligger också i att P-Lo kommer från den miljö som uppfann det sound som dominerat kalifornisk musik de senaste åren och DJ Mustard är en helt vanlig person som på ett lite längre geografiskt avstånd formats och influerats av bay areas kreativitet.

 

 

Diskrepansen mellan hemorten för de kaliforniska artister som slår igenom stort, och hemorten för de artister som är kreativt ansvariga för den musikaliska innovation som lett till Kalifornien nuvarande framfart inom musiken är traditionsenlig. Det kanske är ett helt normalt storebror/lillebror-förhållande mellan LA och Bay Area, vem vet.

Jag har ofta tänkt att just innovationskraften och kreativiteten både ligger till grund för den fantastiska musik och det drivande engagemang som verkar finnas i Bay Area, och även är anledningen till att det nästan utan undantag alltid är artister från andra ställens om kapitaliserar på Bay Areas uppfinningar. Väldigt icke-fakta-grundade tankar här OBS, men de kommer från t ex:

När bay area hade en hype på gång med hyphy gjorde tonåringarna redan post-hyphy, eller fruity pebble punk rock/based som de kallade det. The Pack hade en hit med soundet i Vans, och resten av kidsen levde ut i hur nyskapande de var snarare än att försöka hänga på de äldre gardets framgångar med hyphyn. Mistah FAB som var en hyphy-yngling var alltså ca 25 när hyphy var som störst. Den blivande HBK-medlemmen Jay Ant var nog inte mer än 15 när han blev känd lokalt som rappande och producerande medlem The Packs systergrupp Diligentz.

 

 

När det sound som i stort sätt låter likadant som den musik DJ Mustard nu turnerar världen med väl spreds utanför Bay Area i form av jerkin hade den huvudansvarige innovatören Young L redan börjat göra nån flummusik om matematiker och sånt, och Jay Ant håller på med nåt liknande kreativt. Innovatörerna hade redan gått vidare.

 

 

Några bay area tweens (tweens vid fruity pebble punk rockens guldår ca 2007) som numera kallar sig bl a Iamsu och Sage The Gemini fortsatte dock följa post-hyphy-rälsspåren Jay Ant och Young Ls lagt ut. Så småningom bildade tweensen den allsvenska fotbollsklubben HBK och produktionsgänget The Invasion. De lyckades knyta till sig gamlingen Jay Ant och med P-Lo i spetsen producerar The Invasion numera beats som rent musikaliskt utan tvekan är minst lika intressanta som LA-killarna DJ Mustard och Leauge of Starz. Men det är i LA skivbolagen har hittat de största hitsen hittills.

I avsnitt 59 diskuterar vi det lilla missnöje bay area-artisterna traditionsenligt känner för att LA-producenten DJ Mustard utan att direkt bidra till utvecklingen kapitaliserar på buktens sound. De är med grund i denna diskussion jag nu känner att nån måste lyfta frågan och göra jämförelsen:

P-Lo > DJ Mustard

Om inte annat så för att jag hejar på P-Lo pga hejar på lillebror Bay Area, det är deras tur nu!! Och det där med att P-Lo är extremt omtyckbar.

Längre upp hör ni den P-Lo producerade What You Bout med gästerna Wiz, P-Lo och Berner (ska berätta om vitingen Berner en annan dag) från Iamsus kommande skiva. Jag kommer inte sätta ihop några jämförande mixar eller whatever pga ni som lyssnar på ny musik har ju hört minst 20 sånger producerade av båda lägrerna och om icke så räcker det att veta att båda gör genibeats.

Av: Hugo

Läs mer

H: Fvckknvll vad bra 50 Cent va på denna HBK-sång

Vad blir det för rap 10:01 10 Apr 2014

 

Det var då ett helvete att googla fram en bild på 50 Cent och Iamsu tillsammans. Jag var helt säker på att jag skulle hitta en direkt från videoinspelningen av Up! remixen 2011-2012 eller när det nu hände. Jag scrollade uppåt två minuter men inte en bild. Det kanske var fotografernas som konspirerade då den version av Loverance hit som tillslut pushades av skivbolaget var den utan verser av sångens refräng-sångare, låtskrivare och producent: Iamsu. Även en kille som heter Skipper fick en vers skrotad.

Istället ser ni omslaget till Iamsus kommande skiva Sincerely Yours.

Undrar om 50 Cent vet att han var delansvarig till ihopsamlandet av Iamsus första miljon. För alltså, stim-pengen på båda komposition och skrivande av Up! måste ändå gett en slant och Fiddys medverkan gav säkerligen sången en miljon värt av extra stiminkomst. Trots att Fiddy lät väldigt out of place och i jämförelse med Iamsus vers på orginalet blev helt förnedrad. Lyssning: orginal här, versionen med Fiddy och Iamsu här, och den sista utan Iamsu-vers här.

Nu är 2014 fuckin här. Loverance är inte längre med i HBK, om han nånsin var det? Men 50 Cent jobbar med HBK igen. Och som inläggets rubrik antyder så är 50 Cent jättebra på den här nya sången. Lyssna direkt:

 

 

Det är ingen twerk-hit som Up! direkt. Det är ingen post-hyphy-aka-based som Jay Ant slog igenom med 2006. Just det, kanske ska nämna det, det är alltså en Jay Ant-sång med Jay Ant-refräng på ett Jay Ant-beat. Vad tycker ni?

Själv älskar jag när Iamsu börjar sjunga typ direkt. Och jag blev helt slagen av ej-out-of-place 50 låter. Ni förstår ju vad jag förväntat mig efter hans tidigare arbete med HBK. Men en aningen autotunead (eller?) 50 sjunger ju mky mysigt på detta beat. Jag är chockad. Och glad. Så peppad på att hela Jay Ant-skivan ska låta så här nu. Gärna med lite fler Iamsu-samarbeten, gärna lite som Ant och Susies samarbetsskiva Stoopid från för några år sen. Varför gör de inte en skiva tillsammans bara: Jay, Curtis och Suzy.

Så här ser Jay Ant ut:

Av: Hugo

Läs mer

Vad blir det för rap

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla