Det är bara att hoppas att ni njöt av den nästan tio år långa testperioden, för snart kan ni bli tvungna att betala för Soundcloud. Med kring 175 miljoner unika lyssnare i månaden har detta musikdelningsforum blivit till en otroligt viktig plattform under de senaste åren, främst för okända producenter vars utbyten av musik har byggt upp egna genres. Men som sagt, tiden verkar kommen för en av de sista fria streamingtjänsterna att ansluta sig till den högre divisionen av tjänster som Spotify och Tidal.
Under november förra året ingick de ett licensavtal med Warner Music Group och nu tycks de vara indiebolagens tur, hela 20 000 av dem närmare bestämt för så många skivbolag existerar tydligen. Det är med licensbolaget Merlin Soundcloud har nått en överenskommelse med, vilket skulle kunna bli vd:n Alexander Ljungs nyckel till Camelot. "Sen dag ett har vi varit starkt etablerade i indierörelsen" uttryckte han själv i en intervju med Times, och ja denna samhörighet med självständiga artister lär nu ge resultat.
Nyligen läckte ett kontrakt från uppgörelsen med Merlin där det framgår att Soundcloud tänker införa en prenumerationstjänst, uppdelade i tre nivåer:
· Precis som Spotify — än så länge — kommer Soundcloud erbjuda en gratismöjlighet, vilket innebär en begränsad katalog av musik och reklam. Så länge det inte kommer med begränsade lyssningar på mobilen är väl detta överkomligt, men fortfarande en rätt bedrövlig deal.
· Sedan har vi det andra alternativet som fortfarande är tämligen begränsad, men för en än så länge okänd summa i månaden kommer reklamen att försvinna och göra vissa låtar nedladdningsbara.
· Även den tredje helupplevelsen av Soundcloud är precis som tidigare nämnda också för ett okänt — men såklart dyrare — pris. Dock står det klart att Merlin kommer betalas 1.50 kr för varje köp av en tilläggstjänst och 6.50 kr för hela hemsidans katalog.
Var denna utveckling kommer ta oss är svårt att spå i. En del användare tycks redan ha börjat ge upp hoppet om Soundcloud efter otaliga turer kring samplingar och skivbolag. Att något så gott som Soundcloud skulle vara förevigt, verkar de flesta redan ha förstått, är omöjligt. Samtidigt försöker Soundcloud göra sin tjänst helt laglig medan många artister och producenter suktar efter en möjlighet att tjäna på sin musik, vilket är fullkomligt förståeligt — och alla de där 20 000 skivbolagen som förmodligen har svurit över hur "jävla bra det vore ifall Soundcloud betalade ut ersättning" skålar nog i champagne idag, eller knäpper några folköl ifall det är den svenska sena 2000-version av indie vi talar om.
Övergången till betaltjänst har alltså all potential att bli en lyckad historia, men ingen borde underskatta den yngre generation av lovande musikskapare med en nitisk uppfattning att musik bör vara gratis och tillgänglig för alla — till exempel rapparen Bones. Det kan bli spännande och se var vinden blåser nu. Kommer unga artister falla för vittringen av pengar, eller försöka finna nya möjligheter att nå sina lyssnare? Överger lyssnare när Soundcloud blir mer och mer till ett oönskat Spotify genom en ökad samexistens med skivbolagen — överger Soundcloud sina ideal i processen? Dör det fria skapandet med döden av det fria lyssnandet och hur många år dröjer det tills Jay Z en dag dissar sin största konkurrent Soundcloud i sina freestyles?
Ställer jag alldeles för många frågor om en osäker framtid, förmodligen. Kanske är det bättre att lägga min tid på hemsidans musik istället, medan den fortfarande är gratis det vill säga.