Jag måste samla mod varje gång jag berättar för någon ny att jag är feminist. Här i Danmark är begreppet feminism något jag blivit avrådd från att outta mig med. Många av mina närmaste vänner, som jag definierar som feminister har svårt att förhålla sig till ordet men när jag föklarar precis vad det innebär så håller de självklart med. Missuppfattningen är inte unikt för danskar finns utbrett även i Sverige + världen. Skillnaden är att i Sverige finns ett fräschare offentligt samtal. Politiker (med många stackars undantag i bl.a. regeringsposition), dagstidningar, tv-kanaler, inflytelserika populärkulturella gratistidningar (ja alltså vet ni hur ball det är att Nöjesguiden tar ställning eller!!?), inflytelserika rappare, radiovärdar, nattklubbschefer, ledarskribenter, programledare, bloggprofiler - många mer som har utgett sig för att verka för just jämställdhet mellan könen = feminism (nej definitionen är inte svårare än så). Eller kolla in denna pedagogiska bild från Rebecca Searls blogg på Huffington Post.
Den offentliga debatten här är ofta extremt förlegad. Som den kulturdebatt som publicerades på i två av ländernas största dagstidningar där Dennis Nørmark (Politiken och DN ) först skrev ett inlägg som sedan besvarades av Nina Björk (DN och Politiken).
Kommentarerna får mig att vilja dova mina ångestskrik i närmaste kudde. Det som är mest skrämmande är att när man sätter på public TV och Radio, öppnar de mest inflytelserika populärkulturtidningarna är det samma budskap som i kommentarsfältena. Ofta kan ett tv-program handla om att det inte finns något som helst jämställdhetsproblem i Danmark. För är det inte så: Att förneka är enkelt och en story om ett jämställt land med en kvinnlig statsminister säljer sjukt bra! Om inte annat kan man slänga det på "Forbuds-Sverige" som aldrig haft en kvinnlig statsminister (Nej, Sverige är långt ifrån jämställt).
Typ så här kan det låta: "Kvinnorna har det ju fantastiskt - nästan lite för bra." "Männen börjar bli skitmesiga - de är inte riktiga män längre".
Ofta sprungar dessa åsikter från sexistiska vetenskapliga undersökningar som denna där Ekstrabladet (en kvällstidning typ som parodi på Expressen/Aftonbladet men nu med ännu mer könsstereotyper-deluxe och less is more-källkritik) frågade sina kvinnliga prenumeranter om hur en man ska visa på sin lust till kvinnan han är i relation med. (Ja de utgår från det heterosexuella paret) Av de två alternativen: 1) "Att ta han tar mig på köksbordet utan att fråga först" eller 2) "Att han tar sig an disken utan att jag frågar honom först" Tydligen svarade hela 80 % att det är att bli tagen på köksbordet som föredras. Allt utan någon som helst uns av nyansering. Sexologens tolkning av resultatet blir således att kvinnan vill att mannen ska bekräfta hennes kropp, att han ska visa att han tycker att hon är snygg.
I mitt huvud är det mest *??!???!* på grund av såååå många anledningar. Bl.a. att de förutsätter att kvinnan skulle gjort disken och sen det ständiga fokus på hur man bekräftar kvinnans kropp - att det ska främst ske genom mannen. Ja, hela undersökningsmetoden är visserligen bullshit - enbart två alternativ osv osv. Men frågeställningen är ganska vanligt förekommande där det känns som kvinnor och män lever i helt skilda universum att man av manligt kön måste köpa tidningar och guider om kvinnor för att kunna förstå dessa... (lololol).
Men nu har jag enbart uttryckt det dåliga. Kulturdebatten i DN och Politiken fördes av en man som utgav sig för att representera det danska samhället. En självutnämning av de löjligaste manér. Han bröt också mot regel nr 1 bland mina nyss uppunna narcissist-detta-borde-du-tänka-på-innan-du-öppnar-käften/trycker-på-tangentbordet-förhållningsregler. Regel 1: Tro aldrig att du kan tala för någon mer än dig själv. Följt av mina nyss påkomna såhär-förhåller-du-dig-till-en-navelskådande-narcissist-förhållningsregler: Regel 1: Tro aldrig på någon som utger sig för att vara så säker på något. Speciellt inte när denne talar om jämställdhet som att det inte vore ett problem från det privilligerade könet. Men så gav det mig lite hopp för kommande dagar vid liv då det i kommentarsfälten, varvat med påhejjningar från andra navelskådare, också uttrycktes hur de blivit felaktigt inkluderade av denne Dennis Nørmark.
Vidare har jag lyckats finna mer glädje och framtidstro, som när jag skulle sätta mig in i kommunvalet (it's going down, 19 november!) ramlade jag över denna artikeln om att det finns två partier som vill förbjuda reklamen för plastikoperationer på offentliga platser typ metron - i alla fall när de marknadsförs med nakna kroppar. Detta efter att en 17-årig tjej skrev en fantastisk text om hur hon påverkas av att ständigt matas med budskapet så att det blir till mantrat "nye bryster færre rynker ingen hår nye bryster færre rynker ingen hår nye bryster færre rynker ingen hår." Läs texten här!
Jag hoppas att denna bild av det offentliga samtalet i Danmark är totalt feltolkat av mig. Så om det är någon som vet var det feministiska samtalet förs - tipsa mig gärna!!
För övrigt så är det också fascinerande hur denne resonerar, ägaren till kliniken som står bakom den aktuella plastikoperationsreklamen. Han vill frånsäga sig allt ansvar för normerande skönhetsideal. Hans plakat står tydligen över all form av mental påverkan samtidigt som tanken bakom reklamen är att fuck med människor huvud så djupt att det aldrig går att komma ifrån. *Tänk på en idealkropp, tänk plastikföretaget bakom annonsen.* Efter det lägger han till att modellen inte alls har något med hans företag att göra. Dvs att han menar att naturlig är alltid bäst (efter X-treme retuschering). Han bara öser en massa förväntningar på kvinnorna att inte ens de som kommer till honom för att operera sig kan uppnå det allra mest attraktiva. *Dubbelbestraffning på kvinnan gånger XXXXX K*
Från artikeln: "Politikere vil stoppe brystreklamer på busser"
»Det handler jo om skønhedsidealer. Det er alle de glamourøse dameblade og Ekstra Bladets side 9-piger og film fra Hollywood. Vores busreklamer er ingenting i sammenligning. Vi markedsfører jo bare klinikkens navn«.
»Ligesom hvis jeg siger ’ketchup’ til dig. Så vil du sikkert tænke på ’Heinz’. Sådan skal det også være med os. Top of mind. Men reklamerne får ikke markedet til at vokse, de får dem, der allerede er i markedet, til at komme hen til os«.
...
Jesper Nygart fortæller i øvrigt, at de bryster, der optræder i reklamerne, ikke er hans værk.
»Nej, nej, de er slet ikke lavet. Intet slår naturligt smukke bryster. Punktum«.
Apropå ingenting och allt där ovan. Tog en promenad genom Carlsberg häromdagen: "Welcome to Anti-Aging Fair Scandinavia" . HELLO & GOODBYE!!!