Call-O är tillbaka!

Calle Schulman 09:15 9 Jun 2010

Hej!

Skriver till er med ett ärende som jag hoppas ni kan hjälpa till med att få klarhet i.

En tipsare har köpt en dammsugare från Electrolux på OnOff i Åkersberga. Han valde Electrolux för att märket borgar för bra kvalitet. Något dyrare. Men ändå – det är en Electrolux. Min tipsare valde dessutom de luxe-modellen OXY 3 System ZO6354. En dammsugare som kostar en 3995 kr.

Så började dammsugaren falla isär. Något hjul föll av. Fästet till slangen lossnade. En maskindel skrapar dessutom mot golvet så pass att maskinen inte går att använda över huvud taget. Ens om man släpar fram maskinen och trycker ned munstycket för att det inte ska lossna. Alltså – ett uppenbart måndagsexemplar. Långt under Electrolux vanliga standard.

I butiken vill man inte ge min tipsare en ny maskin, han ombeds lämna in den gamla på reparation i “två-tre veckor”. Min tipsare – lika mycket som jag – anser att Electrolux borde ligga på en sån nivå att man vid ett så uppenbart måndagsexemplar väljer att låta kunden få en ny istället för att dras med ett exemplar som bara kommer att fortsätta gå sönder.

Visst kan ni hjälpa till här?

Bästa hälsningar

________________________________________

Hej Calle,

Det där suger. På "två-tre veckor" hinner dammråttorna onekligen växa till sig och det är ju just för att slippa dammråttor som man skaffar dammsugare. Det var särskilt tråkigt att höra att hjulen inte funkade,
eftersom Electrolux en gång i tiden var först med att sätta hjul på dammsugarna.

Visst kan vi hjälpa till. I stället för att gå till en återförsäljare kan din tipsare vända sig direkt till någon av Electrolux servicestationer. Om hon eller han bor i Åkersberga, ligger den närmaste på Tumstocksvägen 4 i Täby. Där ska det inte behöva ta så lång tid att få dammsugaren fixad.

Handlar det om hjul på munstycke och slang? Det kan vi sända bums till den det berör. Ring 0771-871212 och berätta.

Bästa hälsningar,
Erik

-----------------------------------------
Erik Zsiga
Media Relations Manager
AB Electrolux
St Göransgatan 143
SE-105 45 Stockholm
direct: +46 (0) 8 XXX 65 51
cell:  +46 (0) 739 XX 42 16
www.electrolux.com/news

__________________________________

Kund inte nöjd.

Problemet är att eftersom det är så många olika fel på den kommer ingenting bli bättre. Dammsugaren är enligt kunden som ett par trasiga byxor. Laga ena så faller det andra av. Skruva där så lossnar det där. I all oändlighet.

Exemplaret suger. (!) Och han kommer att slänga den om han inte får en ny.

Det ger ju inte så mycket val kvar till er. Men problemet kvarstår. Det ÄR ett måndagsexemplar. För Electrolux ÄR ju kvalitet. Egentligen.

Han vill bli nöjd. Och hans fru vill att han ska lösa problemet en gång för alla.

Calle

___________________________________

Hej igen,

Jag förstår om kunden inte är nöjd. Dammsugaren ska fungera. Den här dammsugaren kanske är ett måndagsexemplar, men våra reparatörer är å andra sidan väldigt duktiga alla dagar på året. Så jag tycker trots allt att kunden och hans fru ska ge Electrolux servicestation chansen att lösa
problemen en gång för alla.

Mvh/Erik

-----------------------------------------
Erik Zsiga
Media Relations Manager
AB Electrolux
St Göransgatan 143
SE-105 45 Stockholm
direct: +46 (0) 8 XXX 65 51
cell:  +46 (0) 739 XX 42 16
www.electrolux.com/news

____________________________________________

CALL-Os utlåtande:

Call-O förstår att Electrolux inte viker sig för kundens förväntningar, utan fortsätter hänvisa honom till ett service-ställe. Vilket förvisso är en service. Men det förminskar inte problemet att Electrolux tillhandahållit ett måndagsexemplar utan att ta sitt ansvar för detta. Vi vet alla att det faktiskt existerar ett begrepp som heter "måndagsexemplar". Och med måndagsexemplar finns inget hopp. Man reparerar inte måndagsexemplar, för problemen kommer att fortsätta.

Det framkommer dessutom att kunden är såpass missnöjd att han med stor risk inte kommer att lämna in dammsugaren, utan istället slänga den och köpa en ny av annat märke . Det hade kunnat undvikas.

Call-O tror inte att en service är nog i det här fallet och bestämmer sig därför för att FÄLLA Electrolux i frågan.

Fler blogginlägg från Calle Schulman