Annons

"Slänga sig på soffan" á la Elle Decoration

Frans 13:20 6 Jul 2015

Jag är kvar på *landet* utan internet och därav dålig uppdatering. Eftersom min tidningssmak motsvarar kvinna i övre medelåldern med utflugna barn så läser jag enbart inredningstidningar där stela människor gör sitt bästa för att framstå som motsatsen. En person har haft den unika ambitionen att "skapa ett hem där man bara kan kasta sig på soffan efter jobbet". Om det är till någon tröst så kan jag meddela att det inte är speciellt svårt att göra det? Jag köpte min på Ikea för 3500 kronor. Klart! Behövde ingen dansk designsoffa och ett soffbord i italiensk marmor för två månadslöner. Jag kan slänga mig i soffan och kleta ostbågar på den ändå. Kram!

0 Kommentera Läs mer

SEMESTER!!!

Frans 17:30 4 Jul 2015
Tänkte bara meddela att jag har SEMESTER nu!!! MVH ramlar ner i poolen efter två glas rosé. Ska vara helt ledig i tre veckor och har ingen aning om vad jag ska göra, men har åkt hem till Gävle nu för att leva på mina föräldrar och äta grillat till frukost, lunch och middag i MINST en vecka. Känns redan som att jag ätit minst en halv kossa? Har ca inget vettigt alls att säga just nu, förutom att jag jobbar på min prinsessan Birgitta-solbränna så gott som det går. Återkommer med resultat senare. Nu ska jag läsa senaste numret av Svensk Dam som den hagga jag är. Har redan lärt mig att Marianne Bernadotte var en av de som uppfann permobilen!
0 Kommentera Läs mer

Ungdomar föredrar internet före sprit

Frans 08:08 3 Jul 2015

Jag läser om en alarmerande utveckling bland Sveriges ungdomar i SvD idag. Det har kommit till tidningens kännedom att fler och fler ungdomar föredrar INTERNET före sprit! Hemskt! Jag känner inte igen Sverige längre. Ungdomar håller inte ens på med spice eller andra droger längre.

De sitter bara och kollar på Orange is the new black och lägger upp saker på Tumblr istället för att göra hembränt vin i badkaret. De sitter hemma och trycker alldeles nyktra istället för att vara ute och ränna och ta dåliga beslut. A-lagare kan knappt försörja sig längre eftersom ingen frågar dem om de vill köpa ut alkohol längre.

Nu tycker jag det är dags att staten, regeringen (och eventuellt kungen) omedelbart sätter sig ned och arbetar fram en akut handlingsplan så att supandet ska komma igång igen. Börja med att strypa surfkvoten på alla telefoner och inför en andra studentvecka redan nu i juli, för att ungdomar ska få en ursäkt att dricka orimligt mycket även under udda tider på dygnet. Sänk momsen på studentflak och ersätt allt kranvatten med Xide och/eller Briska. Om man inte agerar snabbt nu så riskerar vi att få en hel generation som faktiskt minns vad de har gjort under sin ungdomstid.

1 Visa kommentarer (1) Läs mer

Bingo Rimers nya tidning för unga framgångsrika män!

Frans 13:56 1 Jul 2015

Har ni missat att Bingo Rimér har gjort en makeover på sitt lifestylemagasin Moore, och att han nu återlanserar den med ett nytt koncept och varumärke? Det är slut på svällande tuttar och styva bröstvårtor nu, och Bingo satsar istället på "en rockig DI Weekend" för framgångsrika unga män. Sverige är ju verkligen i skriande behov av fler medier som skildrar unga killar som det går bra för. Känns som en lucka som är viktig att täppa till! Gärna med t.ex. en intervju med den coola uppstickaren Avicii!

Till att börja med så känns det suicidalt att över huvud taget investera i en papperstidningsverksamhet riktad till en yngre målgrupp 2015. Det låter rent spontant som en lika dålig affär som att investera samtliga av ens besparingar i grekiska statsobligationer, men vad är det Bingo har för vision egentligen? Jo det här:

"Min ambition är att Moore ska vara en rock n’ roll-version av DI Weekend. Om de har en mer gubbig, träig och ibland lite förlegad syn så vill jag att Moore ska vara en kaxig uppstickare. När jag startade Moore i 25-årsåldern var det mycket lättklätt. Men nu ser inte min vardag alls ut så. Tidigare bodde jag i studion med modellerna, men nu är jag trebarnsfar och byter blöjor och är en ansvarsfull och mogen person - någorlunda".

Smaka på det, "en rock n' roll-version av DI Weekend". Om det är något jag har lärt mig så är det att man ska passa sig för saker som beskrivs som en "rock n' roll-version" av något annat. Det brukar oftast inte sluta speciellt lyckat, det räcker ju bara med att kolla på ett "Gör om mig"-inslag i Go' kväll på SVT där en valfri 55-årig landstingsanställd tant får en "ny, rockig stil" och drar på sig en "fräsig" skinnjacka och en riktigt opraktisk frisyr hon aldrig kommer orka fixa själv. Bingo fortsätter att berätta om sin vision:

"Det finns en efterfrågan på den här typen av produkt om entreprenörer och människor som lyckas.

Tidningens devis lyder: ”10 procent business, 100 procent pleasure”.

– Om DI pratar aktiekurser så pratar vi om vad du kan spendera pengarna på när du har lyckats."

Wow vad spännande och fräscht med en tidning som har som koncept att ge läsarna tips på saker att köpa! Det har jag aldrig sett förr i något livsstilsmagasin! Tur att Bingo Rimér har sett detta skriande behov av tips på saker att konsumera.

Sen så ställer jag mig faktiskt även frågande till hur mycket svensk media egentligen behöver en till "produkt om entreprenörer och människor som lyckas" och hur stor efterfrågan egentligen kan vara? Det är ju typ det enda svensk lifestylemedia rapporterar om? Man kan ju knappt slå upp en tidning utan att läsa om Spotify och Avicii och Zlatan och Minecraft-miljardärer blablabla i all evighet. Om det någon gång rapporteras om misslyckanden istället så är det alltid en del av en större berättelse, där slutet blev lyckligt till sist ändå och där den intervjuade personen säger att motgången gjorde hen starkare och att det var tufft men att hen nu har ett hus i L.A. och en skidstuga i Verbier. Ja ni vet ju själva hur det brukar låta!

Behövs det verkligen EN TILL tidning där journalister ska intervjua framgångsrika killar och ställa exakt samma frågor som tusen journalister redan har ställt tusen gånger tidigare? Svaren är ju alltid likadana. Jag vet inte alltså.

Vem är det som ska få tidningen då? Dagens Media rapporterar följande:

"Tidningen, som är gratis, har en upplaga på 30 000 exemplar. Nytt är också att den delvis ska distribueras per post till unga män på vd-poster"

Tur att de valt en specifik målgrupp att rikta in sig på iallafall. Äntligen någon som tänker på alla unga män på VD-poster som aldrig blir uppvaktade annars! Riktigt omtänksamt. På bilden ovan verkar det dock som att tidningen ska kosta 179 kronor? Låter rimligt! En Café kostar ju typ 79 kronor, så då blir det ju bara 100 kronor mer! Lagom!

Naturligtvis så hade jag inte förväntat mig att Bingo Rimér skulle producera något samhällsnyttigt, men om man ska starta en tidning idag kan man väl iallafall bemöda sig med att komma med NÅGOT nytt koncept iallafall? Typ se ett behov som inte redan är uppfyllt av tjugo andra etablerade tidningar sedan tidigare. Men aja, vad vet jag, jag är inte marknadsansvarig på något mediebolag!

3 Visa kommentarer (3) Läs mer

Mina förslag för att hotta upp Almedalen

Frans 13:54 30 Jun 2015

Nu är det ju som ni alla vet dags för Almedalsvecka. Det känns ungefär lika roligt som Fredrik Reinfeldts musiksmak. Först så kände jag bara "zzzzz" och tyckte att alla som åker dit borde göra något meningsfullt istället (t.ex. bygga en rejäl träkrubba eller något annat slöjdrelaterat), men så insåg jag att Almedalen är ungefär som politikernas Eurovision Song Contest, och då blev det lite mer förståeligt.

Själv så har jag ju gått in i en djup depression efter att ha insett att jag inte har något kvar att leva för i år nu när både Melodifestivalen, Eurovision och prinsbröllopet är över. Därför har jag svårt att vara glad för någon annan som får skåla i rosé när jag sitter här och redan har haft mitt roliga för i år.

Jag har dock lite idéer för att hotta upp Almedalen som tur är, och här är dem!

1: Inför konceptet "mellanakt" någon gång under veckan. Alla stora jippon och underhållningsprogram har ju alltid en mellanakt för att deltagarna ska kunna hämta andan, och Almedalen borde inte vara något undantag. En hel dag mitt i veckan skulle t.ex. kunna ägnas åt ett riktigt långt trombonframträdande eller något annat som man får ont i öronen av, utan några övriga aktiviteter. Ingen ska få gå runt och vara rosébakfull ostörd!

2: Simulera en eventuell rysk invasion av Gotland. Många pratar om att Sveriges krisberedskap är alldeles för dålig, så vad passar då inte bättre än en krigsövning i Almedalen? Gotlänningarna är ju vana med rollspel eftersom medeltidsveckan äger rum i Visby varje år, så varför inte starta en ny rollspelstradition? Detta skulle dessutom vara ett perfekt tillfälle för Niklas Svensson att få åka upp i en helikopter och låtsasrapportera live.

3: Starta ett rykte i stil med "Bajsmannen". Kommer ni ihåg bajsmannen på Hultsfred? Ni vet han som gick runt och välte bajamajor medan folk använde dem. Almedalen behöver något liknande spänningsmoment som folk kan enas kring! Observera att jag inte uppmanar folk att kasta avföring på oskyldiga, men ni fattar! Om Almedalen är Vasastan-vuxnas motsvarighet till att åka på festival så behöver man något som påminner om det.

4: Släng in en "Pandoras Ask" som i Paradise Hotel. Alla politiker har frågor som de inte alltid vågar ställa till varandra. Om det fanns ett "Pandoras Ask" i Almedalen så skulle de slippa undra, och djupa statshemligheter skulle komma upp till ytan. Konstitutionsutskottet och andra granskande instanser räcker inte, och med tanke på hur mycket skattepengar vi betalar till politikers löner osv så är det inte mer än rätt att de bjuder oss på lite Paradise Hotel-drama emellanåt.

1 Visa kommentarer (1) Läs mer

Frans



Frans är 21 år och bor i Stockholm i en smakfullt inredd etagelägenhet. Not! Förutom att dela med sig av sina tankar om verkligheten, nöje, Magdalena Ribbing och annat livsviktigt så är han även Nöjesguidens inofficiella hovreporter. Dessutom följer han samtliga svenska 40+-kändisars Instagram. 

Frans nås på hejfrans@gmail.com. Han kommer förmodligen tro att ditt mejl är en inbjudan till ett kungligt bröllop.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Bloggar

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!

Annons
Annons