Valve

Framtidsdrömmar: Valve ritar om spelplanen

Michael Gill 10:17 2 Mar 2015



Känner du till Valve? En av spelbranschens mest spännande företag, en outsider (på gott och ont) oberoende av de stora förläggarna. Företaget som givit oss genredefinierande och epokstartande spel som Half-Life, Counter-Strike och Portal (för att nämna ett par). Företaget som mer eller mindre ÄGER den digitala speldistributionen på PC och Mac med det utmärkta Steam.

Nu har de äntligen avslöjat sina planer för sin egen VR-hjälm.


HTC Vive. Så ser den ut.

Snacket har gått ganska länge bakom kulisserna om hur Valves prototyper ska ha sparkat baksida på alla konkurrenter. Inför veckans Game Developer’s Conference släpps nu info om hjälmen. Det är HTC som bygger åt Valve, och den största överraskningen är inte de dubbla 1200x1080-skärmarna som ska rulla på i 90 bilder per sekund. Nej, det som gör Vive (som hjälmen ska kallas) speciellt är det faktum att den levereras med en “Steam VR base station”. Med hjälp av basstationen kommer maskinen också hålla koll på hur du rör dig i rummet. Du kommer alltså kunna springa runt i ditt vardagsrum (förutsatt att det är typ 4,5 gånger 4,5 meter stort) och på så sätt röra dig i den virtuella verkligheten. EXAKT det som saknats i andra hjälmar alltså.

Peppen är enorm just nu. Jag hatar mig själv för att jag inte är i San Francisco och testar den här senare i veckan. HATAR.

Julen 2015 släpps härligheten.

Läs mer

Framtidsdrömmar

Michael Gill 14:01 28 Jan 2014



Jag var 12 år gammal när jag såg framtiden för första gången. Nedtryckt i ett plastkabinett i ett enormt nöjeskomplex någonstans vid Piccadilly Circus i London fick jag ett uppochnervänt fotbad på huvudet. Med två svinigt lågupplösta bildskärmar ett par centimeter från ögonen såg jag rakt in i det där som hette cyberspace. Typ. Året var 1991 och Virtual Reality var det häftigaste i hela världen. Det var VR-dueller i ZTV:s Funhouse och på Grönan, William Gibson var min kvällslektyr och The Lawnmower Man var den fetaste filmen någonsin.




Virtual Reality Arcade. Jag var där.

Det spelade ingen roll att allt såg ut som skit i de där VR-hjälmarna. Att en blev snurrig och illamående var liksom ett billigt pris att betala för att få stirra in i vad som bara måste vara det som komma skulle. Allt var fortfarande möjligt, och det var väl bara en tidsfråga innan VR-miljöerna såg ut som typ Rise of the Robots, eller något annat asmäktigt.

Men den där framtiden kom aldrig. Inte förrän nu. Eller, det är ju fortfarande bara löften om en möjlig framtid. En framtid där alla bär rörelsekänsliga bildskärmshjälmar, uppkopplade mot ett Gibsonskt informationsnätverk fyllt av tangentbordsjockeys och elakartade AI:s... Eller åtminstone spelar ett parti Team Fortress 2 mot varandra.


Oculus Rift plus Omni-löpband plus Team Fortress 2. Ser det ut så här i vardagsrummen i framtiden?

Nu slåss olika hårdvarupionjärer med näbbar och klor om att få vara företaget lyckas bygga nästa generation huvudmonterade displays. Oculus Rift har ju varit på tapeten sedan de drog igång den där rekordkrossande Kickstarter-kampanjen (och sedan dess samlat ytterligare 90 miljoner dollar till sitt bygge). Prototypen som finns ute bland backare nu är hyfsad, men fortfarande långt ifrån det där vi kommit att längta efter. Det är fortfarande lågupplöst, oprecist och buggigt. Multigeniet John Carmack och spelföretaget Valve (det är fortfarande oklart om Valves egna VR-displays kommer släppas till allmänheten) är ett par av de som hjälper Oculus VR med arbetet. Oculus nästa generation, kallad Crystal Cove, ska tydligen vara helt magisk.

Men det slutar inte där. Alla vill ha med en hjälm i spelet. Sony utannonserade nyligen en egen HMD (Head-mounted Display). Och den senaste spelaren i kampen om VR-framtiden är Avegant Glyph, som på bara ett par dagar har fått in mer än tre gånger så mycket pengar som de begärt på Kickstarter. En lite annorlunda lösning som skulle vara väldigt intressant. Plus i kanten för den ganska cyberpunkiga visirtanken.


12-åringen i mig slutar aldrig längta efter framtiden.

Läs mer

SPEL: Michael Gill

När din boy i spelbukten, Nöjesguidens spelredaktör Michael Gill, växte upp fick han inte spela tv-spel. Men det har han tagit igen med råge. Som utbildad kulturjournalist har han inte bara skrivit om spel i hela sitt yrkesverksamma liv, han har också wallraffat på insidan av branschen.

I bloggen kommer Michael Gill gå Nöjesguiden på SpelbranscHen. Här kommer ni hitta spelen ni inte visste fanns och vinklarna ni alla längtat efter. Eftersom Gill does what Nintendon't.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla