pr

Idéerna som aldrig blev av - del 2

Simon Strand 22:26 23 Nov 2015
Tidigare i år skrev jag ett inlägg om några idéer jag har haft men som det aldrig blev något av. Skräphögen för idéer som föll på mållinjen har växt sig större sedan dess. Här är flera idéer som visade sig inte hålla måttet:
 
1. Såsvarumärket "Arkansauce". Huvudmarknaderna skulle vara Arkansas och Serbien.
 
2. Ett Mensa för normalbegåvade. Om din IQ är inom percentil 49 till 51 så är du välkommen.
 
3. En döds-PR-byrå som är hjälper personliga varumärken att förbereda och vårda sina eftermälen.
 
4. I höst skulle min nya dokusåpa SHURGARD ha börjat. Konceptet var sändning 24/7 från SHURGARD:s lagerlokaler.
 
5. Mitt politiska förslag om att sekt skulle vara en laglig associationsform, precis som förening och bolag. Eftersom sekter ändå alltid kommer att finnas är det bättre att hitta lagliga vägar.
 
6. En pr-byrå som bara har öppet i december. Det är det som är idén. Vi är experter på en viss månad.
 
7. Instakilogram. Som Instagram, men med 1000 gånger större bilder!
 
8. En teleoperatör där du själv bestämmer vad det kostar att ringa till dig. Vi tar 50 öre/min, allt över detta tjänar du själv.
 
Dessa idéer blev det alltså ingenting med. Men jag kämpar vidare.
Läs mer

Om man hade startat en byrå

Simon Strand 09:47 26 May 2015

Jag kommer aldrig starta en byrå, men om jag hade gjort det så hade det möjligtvis något bräkiga manifestet sett ut såhär:

"Vi går i takt med tiden. Inte före, inte efter. Vi kompromissar när det behövs och är kompromisslösa när det behövs. Vi värderar saker och prioriterar utifrån det. Vi säger alltid sanningen, oberoende av hur den påverkar vår ekonomi eller vår popularitet. Vi tänker långsiktigt men inser att lång sikt består av en massa korta sikter. Vi gör saker direkt. Vi svarar och vi ringer upp. Vi hör av oss. Vi är intuitiva, men också kontraintuitiva. Vi kämpar på. Vi gör bara projekt där vi kan göra skillnad och som är av signifikant betydelse. Vi är repetitiva, men inser också när marginalnyttan avtar. Vi lägger tiden där effekten finns. Timing, vi vet när man ska börja och vi vet när man ska sluta. Vi konstruerar och vi efterkonstruerar. Om kartan inte stämmer går vi efter terrängen. Som vatten rinner vi fram varhelst det går. Vi är empiriska men också agnostiska. Vi vet vad som är aktuellt. Vi läser och skriver. Alltid whisky. Alltid."
Läs mer

Land of the Spheres

Simon Strand 09:18 18 May 2015

Mitt förslag på slogan till Visit Sweden & Business Sweden, "Land of the Spheres", bygger på att vi har både världens största sfäriska byggnad och i Wallenberg den sfär som kontrollerar störst andel av ett lands BNP. Men Sveriges sfäriska oerhördhet bedömdes inte vara en tillräckligt stark drivkraft för vare sig turister eller investerare.

Läs mer

Att lansera bloggen

Simon Strand 13:19 8 May 2015

När man väl har skaffat blogg är det lika bra att satsa på att den blir välläst också. Så känner jag. Därför har jag vänt ut och in på mig själv i jakten på läsare. Det är inget att sticka under stol med. Min strategi står på två ben kan man säga. Dels betalar jag folk 100 kronor för att de ska sprida bloggen 'till vänner och familj', dels SMS:ar jag alla som heter Fredrik och kollar om de kan skriva om min blogg.

Fredrik Virtanen på Aftonbladet

Frostigt. Men »let the bridges I burn light the way«, antar jag.

Fredrik Thambert på Resumé

Samtidigt staplar Devi Brunson hundralappar. Hon, som tidigare har skrivit för Nöjesguiden, jobbar nu hos min gamla arbetsgivare och har till och med använt den interna alla-mejlen på kontoret för att hitta ytterliga kanaler att tjäna 100 kronor på. Eftersom jag är väl bekant med byråns ersättningsmodell är jag inte alls förvånad över hennes desperation.

Vi får se hur det blir.

Läs mer

Min vision för bloggen

Simon Strand 16:51 7 May 2015

Det är viktigt att ha en vision. Min vision för den här bloggen är att det ska bli en blogg för alla. Jag har sett framför mig hur familjer över hela Sverige samlas hemma och tittar på bloggen tillsammans som familjer alltid har gjort med gamla diabilder. Så skulle man lika gärna kunna göra med en blogg också. Därför är det viktigt att erbjuda något för de olika målgrupperna inom familjen. Jag har till exempel något som kallas för fyran - fyra sorters drycker i kombination som jag ofta avslutar middagar med; en whisky, en öl, en kaffe och en vatten. En flytande motsvarighet till kostcirkeln kan man säga. Och lägger man upp den på bloggen så blir det ju ett studieexempel i hur man kan tilltala alla grupper samtidigt. De yngsta kan kolla på vattnet. Några gamla farbröder tilltalas säkerligen av whiskyn. Om kaffet är med mjölk eller utan mjölk kan bli en vattendelare och ett diskussionsämne i familjen. Några gillar sitt kaffe med mjölk, någon annan kanske HATAR kaffet utan. Och så vidare och så vidare. Men den typen av innehåll bygger man ett bloggvarumärke för alla.

Läs mer

Simon Strand

Simon Strand jobbar med PR och har snart naglat sig fast på samtliga branschlistor över samtidens och framtidens mäktigaste.

Här bloggar han om misslyckade pitcher, oombedd krishantering och en hel del annat. 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla