Gamergate. Jag har skrivit en del om det på den här bloggen. Faktum är att jag skrivit om det så mycket att jag fått frågan om det här ens är en spelblogg. Att jag skriver mer om hatet än om spelen. Men den senaste månaden eller så har det varit tyst. Inga upprop mot organiserad mansidioti. Inga upprörda känslor i kommentarerna. Det är nästan som att det blåst över nu, Quinnspiracy. Om det inte vore för de av mina (kvinnliga) vänner och kollegor som fortfarande regelbundet attackeras på sociala medier berättar om det skulle en ju kunna tro att det var slut nu.
Här om dagen var jag på väg att skriva något hoppfullt om hur saker och ting kanske ändå slutade på plus. Intel, ett av världens största elektronikföretag, gick i samband med CES-mässan ut och meddelade att de satsade stort på att få jämlik representation på sitt företag. 2013 fanns det 24% kvinnor på företag. Målet är att ha ”full representation” (här räknas också minoriteter in) till år 2020. Intel var ett av de företag som drog öronen åt sig när Gamergate-mobben började med sin systematiska mailbombning av företag som sponsrade sidor där ”feministiska” journalister skrev. Det var en av de första – och definivt största – segrarna för pro-gamergate-sidan.
Att Intel vill visa att de inte står för misogyna och hatiska åsikter är fantastiskt. Men Gamergate är inte över. För Zoe Quinn, personen som befinner sig mitt i skitstormens öga, har den där absurda augusti-månaden då allt startade aldrig slutat. Fem månader efter att hennes expojkvän drog igång allt blir hon fortfarande dödshotad. Hon kan fortfarande inte bo i sitt eget hem utan flyttar runt bland bekanta. Hennes familj och vänner blir systematiskt förföljda och doxade.
I blogginlägget ”August never ends” berättar Quinn om sin verklighet. Det är otroligt stark läsning. Om kampen mot de människor som – av någon märklig anledning – gjort till sin sak att driva korståg mot henne. Om de som försöker driva henne till att ta självmord. Om hur rättssystemet liksom inte förstår vad internet är – eller innebär – än. Om domare som tycker att det väl bara är att sluta vara på internet. Om försvarsadvokater som inte förstår ämnet. Om hur material som borde vara hemligt regelbunder läcker ut till Gamergate-mobben. Hur de framsteg som görs i rätten spinns till att vara ondskefulla planer från Quinn själv (restraining orders är ett hot mot yttrandefriheten, tydligen).
Zoe Quinns kamp är långt ifrån över, men i mobbens ögon är hon redan dömd – deras (självpåtagna) arbete är att utfärda straffet.
Gamergate är långt ifrån över. Och det spelar ingen roll att du och jag kanske inte blir utsatta längre. De finns fortfarande de som dagligen får motta dödshot. Och de strukturer ur vilka den här enorma hatvågen är sprungen ur finns fortfarande kvar. Så kan vi inte ha det.
Quinnspiracy
Sarkeesian och de manliga privilegierna
Michael Gill 12:37 4 Dec 2014Så här någon månad efter att de värsta skitstormarna lagt sig efter Gamergate kan vi väl alla försöka enas om att det sas en del rätt orimliga saker, visst? Även här, på ett rätt undangömt ställe av internet, nådde orimligheten. En hel del anonyma dudes försökte övertyga oss om att det är minst lika hårt att vara manlig gamer. Och på twitter blev jag kallad rasist, eftersom logisk kullerbytta.
Anita Sarkeesian har samlat ett gäng spelpersonligheter – allt från journalister och reklamare till oldschool spelutvecklare och indielegendarer – för att tala om de manliga privilegierna.
Det är så bra.
Kulturnytt om GamerGate, igen - den här gången ft Michael Gill
Michael Gill 10:04 20 Nov 2014
Idag följer Kulturnytt upp sitt omdiskuterade Gamergate-inslag från tidigare i veckan - och nu har de lyckats hitta en person som tar ställning för Gamergate utan att vara anonym. För Simon Strindberg är Gamergate en konsumentrevolt, riktad mot korrupt spelmedia. Tanken från SR:s sida är, precis som tidigare, att låta båda sidor komma till tals i frågan. Och den här gången upplevde jag det som att GG-anhängaren var en rimlig person, som inte bara ville utnyttja blåsvädret till att tjäna klick till en sunkig youtube-kanal. Så jag valde att ställa upp på intervju i programmet.
Sakerna jag säger är ju ingen nyhet för de som följt rapporteringen på min blogg. Jag välkomnar en diskussion om pressetik, men tycker att det är djupt problematiskt att göra det utifrån de grunder på vilka Gamergate vilar. Gamergate startade i en personlig vendetta mot en (kvinnlig) spelutvecklare som uttryckt feministiska åsikter. Gamergate-begreppet myntades av en avdankad skådis som hatar feminister och vill krossa staten - eftersom den inkräktar på hans individuella rättigheter.
Vad jag också kommer in på i intervjun, men som inte fick plats i inslaget, är att jag tycker att kritiken är gravt missriktad i det här fallet. Och inte bara för att de initiala anklagelserna (att Grayson skulle ha givit Quinn fördelaktig kritik efter att de haft sex med varandra) var felaktiga. Nej, som jag ser det är samma personer som försökt föra in genus i sin spelkritik också samma personer som hårdast drivit de pressetiska frågorna. Viljan att bedriva seriös kritik av spelmediet KRÄVER liksom att en är villig att seriöst granska också sina egna kanaler.
Jag fick också frågan om jag tycker att debatten om sexism i spelbranschen skulle vara överdriven. I den oklippta intervjun nämner jag hur vi under de senaste åren sett en, kanske inte stor men ändå betydande, förändring av spelkritiken. I Sverige inte minst. Det är fortfarande marginellt jämfört med hur mycket "traditionell" spelkritik som bedrivs, men det syns allt oftare i krönikor, recensioner och bloggar. Det är ett friskhetstecken. Och kanske är det också en av anledningarna till att Sverige nu i dagarna fått stora rubriker både i spel- och gammelmedia för sina försök till att styra upp branschen. Till exempel arbetet med att jobba fram en sexism-märkning av spel. Det finns ju så klart en lång väg kvar att vandra, men kanske kan det här vara de första stegen dit.
Lyssna på inslaget här.
Kulturnytt om GamerGate
Michael Gill 09:41 17 Nov 2014
Jag blev kontaktad av Kulturnytt förra veckan. Samma Kulturnytt som för någon månad sedan intervjuade en rad spelmedieprofiler om GamerGate. Den här gången ville Kulturnytt också låta en uttalad GamerGate-anhängare komma till tals. Och tanken var att jag skulle bli intervjuad i egenskap av anti-GamerGate:are. Jag kände mig direkt lite tveksam till tanken. Men det skulle bli värre.
Det är inte helt enkelt att hitta verkliga personer att intervjua om ämnet, det har jag själv erfarit. Alltså ”verkliga” som i personer som faktiskt kan ställa sig upp och icke-anonymt förklara varför de är pro-GamerGate. Enligt Kulturnytt-personen jag var i kontakt med hade de talat med ett 20-tal GamerGate:are. Personen de valt ut att intervjua kallar sig för ”EnArgBlatte”.
Den här snubben, som inte vill gå ut med sitt riktiga namn men flitigt postar videoklipp på sig själv där han kommenterar aktuella händelser, hade nått mitt flöde redan några veckor tidigare. Anledningen till det var att han gjort en 20 minuter lång video där han kastade skit på en kvinnlig kollega – som kritiserat kända spelprofilen Pewdiepie. I samband med detta twitterfrågade EnArgBlatte också ("skämtsamt") vem hon sugit av för att få skrivjobbet.
Personer med insikt i EnArgBlattes flöde menar att han ger uttryck för misogyna, homofobiska och öppet rasistiska åsikter - och börjat arbeta upp någon slags fame på högerextrema nyhetssajter. Och när jag pratar med Kulturnytt menar de att samtliga GamerGate-anhängare de talat med själva kommit in på att de röstade på SD – och att drevet mot GamerGate liknar drevet mot SD.
Jag valde till slut att inte medverka i inslaget. Jag välkomnar ambitionen att försöka få till en diskussion mellan representanter för ”båda sidor” i GamerGate-frågan, men nog måste det väl finnas bättre pro-GG-exempel än så här? I inslaget uttalar sig EnArgBlatte och säger:
- Jag försvarar inte trakasserier, men jag försvarar hatet. Det är de här extrema PK-feministerna som vill hitta sexism där det inte existerar. Det handlar om att de här människorna är idioter, inte att de är kvinnor.
Det här är alltså personen som får agera språkrör för en rörelse som säger sig fokusera på pressetik i speljournalistiken. Jag tror ärligt talat att det finns sansade, resonliga människor som är FÖR GamerGate. Som vill diskutera spelmedias relation till spelbranschen, till exempel. Människor som ser sitt uppdrag bli kapat av personer med högerextrema och misogyna agendor. Jag har liksom svårt att tänka mig att ens GamerGate-anhängarna kan vara nöjda med att få det här trollet som galjonsfigur. Och jag vill inte göra något för att legitimera troll.
När jag nu hör inslaget är jag fortfarande av samma åsikt. Jag ifrågasatte redan förra veckan valet av intervjuperson, men Kulturnytt valde ändå att köra intervjun. Nu kommer visserligen Jenny Brusk, från Diversi, till tals och får säga ett par väl valda ord. Och inslaget avslutas med att Staffan Björk, spelforskare från Göteborgs universitet, drar någon slags ”Lika goda kålsupare”-teori.
Jag har svårt att se vad som motiverar det här inslaget att sändas alls, faktiskt. Blev vi klokare av det? Inte nämnvärt. Framstår Kulturnytt som mer nyanserade, genom att låta en GG:are komma till tals? Möjligen, men i så fall på bekostnad av mycket annat. Var det värt det?
Här hör ni inslaget själva.
EDIT: Kulturnytt har nu publicerat ett svar på min kritik. Läs den här.
Anita Sarkeesian på The Colbert Report
Michael Gill 13:37 30 Oct 2014
Anita Sarkeesian, den feministiska kulturkritikern som varit ett av huvudmålen för hat-/skitstormen #GamerGate får airtime i Colbert Report. Det här är så bra. Och ps, Gamergate handlar inte om pressetik. Det gjorde det aldrig.
Den enda videon du behöver se om Gamergate. Plus goda nyheter om Adobe.
Michael Gill 10:35 29 Oct 2014
Gör så här nu: koka en kopp kaffe (eller vad du nu föredrar), ta ett djupt andetag och vik 20 minuter åt Folding Ideas senaste avsnitt. Den enda videon du behöver se för att förstå vad Gamergate är. En får liksom ta att det är en kartonggubbe som berättar grejer för oss. Det är så fruktansvärt bra grejer som kommer ur den där pappskallen, nämligen.
Njut av att känna kunskapen flöda. Och gör det med vetskapen att Adobe bett om ursäkt för att de råkade ta ställning i frågan när de plockade ner sin logga från Gawker-sidor. Nu vänder vi på den här skutan. Och kommer ut starkare på andra sidan.
Gästinlägg av _kvinnlig_ gamer.
Michael Gill 11:49 24 Oct 2014
Quinnspiracy och GamerGate fortsätter rasa. En läsare av och bekant till mig hörde av sig och ville dela med sig av sina åsikter som kvinnlig gamer. Något jag är mycket tacksam över.
Jag var tio år när jag tiggde till mig en SEGA 8-bitarskonsol och mitt spelande började. För vi finns faktiskt, vi tjejer som spelat nästan hela livet, och vi är många. Från Alex the Kidd och Mario Bros, till World of Warcraft, Fallout och Battlefield. Skillnaden mellan oss och killarna som barn var att vi spelade själva, och att vi snabbt fick lära oss att identifiera oss mer med en rörmokare med mustasch än en passiv prinsessa.
Jag och mina kvinnliga vänner, mina tre systrar som alla varit gamers sedan vi var små, vi har stått ut med att inte räknas och inte tas på allvar hela livet, men vi börjar tröttna nu. Hela livet har vi stått ut med spel med 98% manliga karaktärer och vi har envist fortsatt spela, i hopp om att det snart ska bli bättre. När Nintendo fyllde år skrev dagstidningarna om "konsolen i pojkrummen" som att vi inte existerade. Nästan alla spel har marknadsförts och gjorts för män – att tjejer spelat har varit en osynlig bonus. Allt för länge har en gamer varit en ung kille i massmedias ögon, trots att vi alla vet att statistiken säger motsatsen.
När stora spelföretag som ert inte tar ställning i Gamergate så skickar ni en stor och tydlig signal – ni är på deras sida. Ni håller med om att det är okej att kvinnor i spelbranschen behandlas så här. Förutom att ni inte visar stöd för de som är utsatta just nu ger ni också ett tydligt tecken till alla oss kvinnliga gamers. Vi räknas inte. Om vi ska spela får vi tåla det här. Inte bara spel där vi inte är med, för att kvinnliga röster är "för dyra att producera" (Dice), och "kvinnliga karaktärer är för dyra att animera" (Ubisoft) utan även att vi ska behöva vara rädda för att komma med åsikter om spel. Det är okej att mordhota oss och trakassera oss.
Vi är redan vana vid att dölja våra kön i MMO:s för att få spela utan trakasserier, vi är redan vana vid att vara så anonyma vi kan i spelforum, men nu får det faktiskt vara nog.
Många röster har redan hörts angående att svenska spelföretag måste ta tydligt avstånd från Gamergate för att stötta de kvinnliga spelutvecklarna, speljournalisterna och spelrecensenterna. Många säger det bättre än vad jag kan. Men än så länge saknar jag rösten för oss vanliga spelare. Vi som spelar era spel, vi som aldrig får synas. Genom att vara tysta visar ni att vi inte räknas, att vi inte är er målgrupp, att vi varken ska spela våra spel eller ens fundera på spelbranschen och att vi som tjejer ska hålla tyst för annars förtjänar vi hot.
Det går inte att tiga ihjäl terrorism. Vi kan inte gömma oss från de här människorna och bara hoppas att det går över.
Nu är det faktiskt nog. Dice, Avalanche, Massive, Starbreeze, Mojang, och alla andra svenska företag. Nu får ni faktiskt göra något.
1. Ta stort och tydligt avstånd från Gamergate.
2. Stötta de utsatta kvinnorna. Annonsera på och dra in pengar till hotade bloggar och sajter, istället för att göra tvärtom (som Intel).
3. Ta på allvar hand om era kvinnliga anställda.
4. Ta ett beslut om att alla era spel i framtiden ska innehålla hälften kvinnliga karaktärer – precis som i verkliga livet. Ta beslut om att spel i framtiden ska vara trevliga att spela för både tjejer och killar. Ha kvinnliga huvudroller och hjältar. Sexualisera båda könen lika.
Och som bonus, försök stötta indiespelsutvecklare i er närhet.
Precis när den här texten skulle publiceras kom debattartikeln i SvD "Sexism hör inte hemma i spelvärlden". Det är fantastiskt bra att ni tar avstånd, men det krävs mer. Ni har tagit första steget, låt det här vara vändpunkten nu och fortsätt med de andra punkterna.
Ni behövs och ni kan. Ni kan göra spelvärlden så mycket bättre för alla. Låt det bli ändring nu.
Inläggsförfattaren har av olika anledningar valt att vara anonym.
#StopGamerGate2014
Michael Gill 10:01 17 Oct 2014
I ganska exakt två månaders tid har jag skrivit om Quinnspiracy nu. Det skruvade svartsjukedramat där en sårad man vände sig till internets baksida för att få hjälp att smutskasta sin exflickvän – och som snabbt spann långt bortom kontroll.
Under den här tiden har jag skrivit ett par inlägg i veckan om Quinnspiracy, Gamergate, Notyourshield, Operation Disrespectful Nod, Krampus – och allt vad hashtaggarna nu kunnat heta. Dagligen har det kommit nytt stoff till blogginlägg som känts allt sjukare att skriva. Individer som pekats ut och gjorts till måltavlor för att sedan bli nedskjutna (än så länge bara bildligt, tack och lov) av mobben. Storföretag som valt att ta ställning för anti-feminister. Utvecklare som tvingats lämna branschen av rädsla och ilska. Människor som inte vågat sova i sitt eget hem. Och så nu senast, ett otroligt grafiskt och verkligt terrorhot.
Det har varit två vidriga månader, på många sätt. Två månader då jag tror att vi alla upprepade gånger stannat upp och undrat var det här ska kunna sluta någonstans. Och idag, för första gången, känns det som att det kanske kommit till någon slags vändpunkt. Jag har blivit kontaktad och intervjuad av DN, Västerbottens-Kuriren, Metro och Sveriges Radio för att prata om det här. I dagens P3 Nyheter tas ämnet upp, i Kulturnytt likaså. I New York Times pryder Anita Sarkeesian omslaget idag – och får stort utrymme på fjärde sidan i tidningen. #Stopgamergate2014 trendar på twitter. Allt fler röster höjs mot det här nu. Men spelföretagen fattas fortfarande.
Men samtidigt är det viktigt att förstå att det här inte är ett problem som uppstod i och med att Zoe Quinn blev utpekad i augusti. Spelbranschen har enorma mångfaldsproblem – och slutprodukten är ofta ett bevis på just detta. Spelkulturen är på sina håll otroligt misogyn och hård. Anita Sarkeesian har blivit hotad till livet i flera år. Svenska speljournalister har blivit hackade, fått privata bilder publicerade – och i vissa fall till och med fått ordet ”DÖ” skrivet i bajs på sin ytterdörr.
Och när Petter Hegevall, chefredaktör för ”Europas största speltidning” - gratistidningen Gamereactor, intervjuas av Sveriges Radio berättar han att han tycker att debatten om sexism i spelbranschen gått för långt.
– Givetvis finns det plats för det och det tycker jag ska ske, men sen tycker jag inte man ska tappa fotfästet som jag tycker att många spelmedier har gjort, inte minst i Sverige och inte minst de senaste två åren.
Det här är alltså samme Hegevall som listat ”Spelvärldens skrytigaste strutar” till förmån för bröstcancerforskning. Som tycker det är larvigt att Pressbyrån tar ställning för Pride och HBTQ. En person som driver en gratistidning som har stort genomslag bland pojkar i yngre tonåren – och som på allvar tycker att debatten om sexism i spelbranschen gått för långt.
En liten reality check, Petter: det har den inte. Alltså på riktigt inte. Däremot är det EXAKT vad Gamergate-hetsarna vill få oss att tro.
Spelbranschen har stora problem, men det som blivit tydligt är att spelkulturen – och MÄNSKLIGHETEN – har större problem. Gamergate handlade aldrig om journalistik eller om pressetik. Det var bara en genialisk rökridå för en hatkampanj riktad mot kvinnliga spelutvecklare och feministiska journalister. En hatkampanj som springer ur ett högerkonservativt amerika – och som bär många likheter med hur högerextrem propaganda brukar produceras.
Spelföretagen behöver stå upp och säga ifrån nu. (De svenska) speltidningarna med. Det funkar inte att bara stå tysta och titta på, i rädsla för att bli olönsamma eller irritera sin läsekrets. Vi MÅSTE ta diskussionen.
Kanske har vi passerat det värsta nu. Kanske kan vi dra oss tillbaka, slicka våra sår och på något sätt ta oss vidare. Kanske kan vi alla tillsammans försöka definiera hur vi vill att spelkulturen ska vara – och komma fram till att det ska vara en plats där alla får vara med?
Anita Sarkeesian ställer in föreläsning efter terrorhot
Michael Gill 10:30 15 Oct 2014
Och samtidigt som trollen försöker förstöra julen tvingas Anita Sarkeesian ställa in en föreläsning på Utah State University. Hon, och universitetet, har mottagit hot om "mass shootings". Hot som verkligen borde vara värda att ta på allvar. Men inte i Utah. Detta eftersom polisen vägrar undersöka om besökarna är beväpnade (vilket i sin tur bland annat beror på att Utah har VÄLDIGT lösa lagar och regler kring var en får bära vapen). Visst är det lätt att tänka att det bara handlar om ännu ett pojkstreck, så kallad Swatting (även om det i sig borde anses som något långt bortom alla pojkstreck). Men frågan är när det här ska börja tas på allvar på riktigt. Måste någon dö för att det ska hända?
UPPDATERING: Det här hotet emailades in från en av skolans studenter. Standard Examiner har publicerat mailet, som går att läsa här, hotar personen med att ta med sig gevär, pistoler och rörbomber till skolan och "skriva sitt manifest i [Anitas] blod". I mailet refereras till "Montreal-massakern", utförd av Marc Lépine i december 1989. Precis som i Lépines självmordsbrev skriver studenten i hotmailet att "feminister förstört" hens liv - och att Lépine är en hjälte för män över hela världen. Det här är antifeministiska terrorister.
Misogyna gamergate-trollens nästa mål: att förstöra julen
Michael Gill 10:00 15 Oct 2014
Att många av de som ”kämpar” för GamerGates sak är dåliga personer har varit klart sedan dag ett. Men nu kommer nästa, nästan övertydliga bevis:
GamerGate-folket vill förstöra julen för oss.
Operation Krampus är en fortsättning på Operation Disrespectful Nod. Tanken är att de gaters som engagerar sig i det här ska göra två saker:
1, Mailbomba de spelföretag som skickar recensionsexemplar till de spelsajter där feminister (och andra ”Social Justice Warriors”) får utrymme. Få spelföretagen att sluta skicka recensionsexemplar – eftersom dessa spelsajter ”hatar sina läsare/gamers/etc”.
2, Om företagen i punkt 1 inte slutar skicka spel för recension, se till att julhandlarna får reda på att spelföretagen stödjer ”anti-konsument”-röster. Detta görs genom att sprida ordet i #BlackFriday och #CyberMonday.
Vissa av 8chan-postarna talar till och med om att gå så långt som att underblåsa de kritiska journalisternas teser. Tanken är att detta ska svartmåla spelen – och få den stora massan (föräldrarna) att låta bli att köpa spel till jul. Detta ska i sin tur slå hårt mot spelindustrin.
Operation Krampus vill gå ”Jack Thompson” på spelbranschen. Jack Thompson var en ambulansjagande advokat som försökte göra sig ett namn genom att ge sig på spelkulturen i allmänhet och Rockstar (de som gjort Grand Theft Auto) i synnerhet. Att gå Jack Thompson på spelindustrin innebär helt enkelt att de ska fungera som megafoner för den kritik SJW-journalisterna för ut. Kritiken mot sexismen och rasismen ska lyftas upp – för att förstöra för de traditionella spelföretagen. I sin hets mot SJW-journalisterna står alla medel till buds för dessa Operation Krampus-personer. De är beredda att skada spelbranschen som sådan för att uppnå sina mål. De är till och med beredda att hjälpa sina svurna fiender att få ut sina budskap.
Det är otroligt svårt att inte skratta åt det här. Mitt i all misogyni och människoförakt ger sig nu de missionerande trollen sig på julen. Och de gör det bakom en fana täckt av svart (jul)bock med tillfångatagna småbarn i en väska på ryggen. Det enda som fattas nu är väl att de börjar odla pyttesmå mustascher också.
En gater har insett vad ”journalisterna” som ger Gone Home bra betyg faktiskt ställer till med. VARFÖR TÄNKER INGEN PÅ BARNEN (som kanske tvingas spela Gone Home istället för Mario och Halo)?!
Bakom allt det här finns förstås ett avgrundsdjupt och mörkt allvar. GamerGate-ivrarna fortsätter sitt korståg mot journalister som enbart gör sitt jobb. De fortsätter astroturfa och mailbomba företag för att få dem att dra tillbaka sitt ekonomiska stöd till spelsajter där dessa journalister arbetar. De fortsätter försöka tysta – samtidigt som de predikar om sin egen rätt till yttrandefrihet.
Det är inte utan att en undrar hur det här ska sluta. Om det ens går att nå ett slut på den här ständigt nedgående spiralen av skit. Den enda lösningen som jag ser är att spelföretagen – utvecklarna, distributörerna, mellanleden – gemensamt ställer sig upp och säger ifrån. Men kommer det hända? Kommer de större spelföretagen ens våga ta ställning? Jag är rädd att det inte kommer hända förrän det är för sent.
...men jag skulle inte oroa mig särskilt mycket för julen.
När din boy i spelbukten, Nöjesguidens spelredaktör Michael Gill, växte upp fick han inte spela tv-spel. Men det har han tagit igen med råge. Som utbildad kulturjournalist har han inte bara skrivit om spel i hela sitt yrkesverksamma liv, han har också wallraffat på insidan av branschen.
I bloggen kommer Michael Gill gå Nöjesguiden på SpelbranscHen. Här kommer ni hitta spelen ni inte visste fanns och vinklarna ni alla längtat efter. Eftersom Gill does what Nintendon't.
Håll er uppdaterade!
Gilla Nöjesguiden!
Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!