Quinnspiracy och GamerGate fortsätter rasa. En läsare av och bekant till mig hörde av sig och ville dela med sig av sina åsikter som kvinnlig gamer. Något jag är mycket tacksam över.
Jag var tio år när jag tiggde till mig en SEGA 8-bitarskonsol och mitt spelande började. För vi finns faktiskt, vi tjejer som spelat nästan hela livet, och vi är många. Från Alex the Kidd och Mario Bros, till World of Warcraft, Fallout och Battlefield. Skillnaden mellan oss och killarna som barn var att vi spelade själva, och att vi snabbt fick lära oss att identifiera oss mer med en rörmokare med mustasch än en passiv prinsessa.
Jag och mina kvinnliga vänner, mina tre systrar som alla varit gamers sedan vi var små, vi har stått ut med att inte räknas och inte tas på allvar hela livet, men vi börjar tröttna nu. Hela livet har vi stått ut med spel med 98% manliga karaktärer och vi har envist fortsatt spela, i hopp om att det snart ska bli bättre. När Nintendo fyllde år skrev dagstidningarna om "konsolen i pojkrummen" som att vi inte existerade. Nästan alla spel har marknadsförts och gjorts för män – att tjejer spelat har varit en osynlig bonus. Allt för länge har en gamer varit en ung kille i massmedias ögon, trots att vi alla vet att statistiken säger motsatsen.
När stora spelföretag som ert inte tar ställning i Gamergate så skickar ni en stor och tydlig signal – ni är på deras sida. Ni håller med om att det är okej att kvinnor i spelbranschen behandlas så här. Förutom att ni inte visar stöd för de som är utsatta just nu ger ni också ett tydligt tecken till alla oss kvinnliga gamers. Vi räknas inte. Om vi ska spela får vi tåla det här. Inte bara spel där vi inte är med, för att kvinnliga röster är "för dyra att producera" (Dice), och "kvinnliga karaktärer är för dyra att animera" (Ubisoft) utan även att vi ska behöva vara rädda för att komma med åsikter om spel. Det är okej att mordhota oss och trakassera oss.
Vi är redan vana vid att dölja våra kön i MMO:s för att få spela utan trakasserier, vi är redan vana vid att vara så anonyma vi kan i spelforum, men nu får det faktiskt vara nog.
Många röster har redan hörts angående att svenska spelföretag måste ta tydligt avstånd från Gamergate för att stötta de kvinnliga spelutvecklarna, speljournalisterna och spelrecensenterna. Många säger det bättre än vad jag kan. Men än så länge saknar jag rösten för oss vanliga spelare. Vi som spelar era spel, vi som aldrig får synas. Genom att vara tysta visar ni att vi inte räknas, att vi inte är er målgrupp, att vi varken ska spela våra spel eller ens fundera på spelbranschen och att vi som tjejer ska hålla tyst för annars förtjänar vi hot.
Det går inte att tiga ihjäl terrorism. Vi kan inte gömma oss från de här människorna och bara hoppas att det går över.
Nu är det faktiskt nog. Dice, Avalanche, Massive, Starbreeze, Mojang, och alla andra svenska företag. Nu får ni faktiskt göra något.
1. Ta stort och tydligt avstånd från Gamergate.
2. Stötta de utsatta kvinnorna. Annonsera på och dra in pengar till hotade bloggar och sajter, istället för att göra tvärtom (som Intel).
3. Ta på allvar hand om era kvinnliga anställda.
4. Ta ett beslut om att alla era spel i framtiden ska innehålla hälften kvinnliga karaktärer – precis som i verkliga livet. Ta beslut om att spel i framtiden ska vara trevliga att spela för både tjejer och killar. Ha kvinnliga huvudroller och hjältar. Sexualisera båda könen lika.
Och som bonus, försök stötta indiespelsutvecklare i er närhet.
Precis när den här texten skulle publiceras kom debattartikeln i SvD "Sexism hör inte hemma i spelvärlden". Det är fantastiskt bra att ni tar avstånd, men det krävs mer. Ni har tagit första steget, låt det här vara vändpunkten nu och fortsätt med de andra punkterna.
Ni behövs och ni kan. Ni kan göra spelvärlden så mycket bättre för alla. Låt det bli ändring nu.
Inläggsförfattaren har av olika anledningar valt att vara anonym.
Gästinlägg av _kvinnlig_ gamer.
Se alla artiklar om: