Men news much?!

Tone Schunnesson 18:57 5 May 2011

Jag har faktiskt ganska svårt att förstå hela internets upprördhet över Egmons nya barntidningssatsningar. Den för tjejer är rosa samt "pysslig och tjejig" och den för killarna är  blå och"en cool fotbollstidning" feat. inga tjejer alls i det redaktionella innehållet. Jaha, så ett företag vill profitera på sunkiga könsroller och dela in människor i grupperna "kille" och "tjej". Det är ingen nyhet överhuvudtaget?

Tror ni att privata företag har något intresse/ känner någon ansvarskänsla alls över rådande strukturer. Förlåt, kära twitter och resten av internet, men eran dumhet och naivitet gör mig stum ibland. Och vadå, det är väl bara att gå in på H&M och kolla barnkläderna, höra era vänner kalla sina döttrar för "lilla prinsessan" eller lyfta blicken lite högre upp på tidningshyllorna och se sexiga Cosmo i pigga vårfärger kontra Café med nån naken, ful manlig medieprofil på omslaget. Blir ni lika chockerade över det?

När människor förvånas och upprörs över så jävla basic grejer som företag som försöker profitera på sexism blir jag fan matt. Ska man lufta sina åsikter offentligt har man ett ansvar att ha lite mer insikt om hur, och varför, världen ser ut som den gör. Inte skrika sig hesa över bagateller som bara är en spegel av hur LE EARTH fungerar.

Snälla, till nästa gång: Läs ett genuspoäng eller två. Eller kolla upp ord som "könsroller", "fri marknad" och "profit" på google.

 

Förslag på andra saker ni kan uppröras över:

H&M:s bikinireklam
AA:s bikinireklam
Victorias Secrets bikinireklam

Varesgo att rage:a!

Fler blogginlägg från Tone Schunnesson