Rågsved

Rågsved dansar och ler

Vad blir det för rap 17:04 19 Feb 2016

Jag har börjat lyssna på dancehall igen. En sak som dom gör inom dancehall som är fett är den här grejen att dom skiter i copyright och vems beat som är vems och så. En gång lyssnade jag på ett program på Sveriges Radio P2 som kan ha hetat "Knaster", eller så hette det annat. Det här var över femton år sen så jag minns inte så bra, men det var ett program som jag tror gick jättelänge och vars koncept var att det var en man som pratade om gammal musik, mestadels Rock n Roll tror jag, alltså på riktigt Rock n Roll, inte "rock n roll" som vi använder "rock n roll" i podden då det bara betyder "all musik med gitarr". I alla fall så den gången jag råkade lyssna så spelade den här mannen låtar från en jamaicansk skiva han hade hittat, där alla låtar var reaggecovers på kända västerländska hits med till exempel Beatles, kanske Abba, och annan rock n roll. Alla låtar på skivan hade naturligtvis samma baktakt och ungefär samma arr. Mannen var jättearg, dels för att det var samma baktakt och ungeför samma arr på alla låtar men han var också jätteupprörd för att det tex inte stod "John Lennon" eller någon annan av orginalartisternas namn någonstans i the credits (linjenoterna? vafan heter detta på svenska? ni vet där som det står stod kompositör, låtskrivare osv på fysiska skivomslag och i fysiska cd-booklets ((cd-häften??))). Det var väldigt intressant att följa den här Rock n Roll-mannens första möte med jamaicansk musikkultur. Han tyckte det var skandal.

Att Jamaicas obryddhet inför västpåhittet "upphovsrätt" är så radikal att piratpartister rodnar är en av de bästa sakerna med reaggedancehallmusik. Om ett beat riddim e bra så kör alla på det. Nordamerikansk rap var lite så, ett tag, innan illuminati FBI gick hem till DJ Drama med 26 olika automatvapen och sa "tjena grabbar! umm den här mixtapekulturen ni håller på med..? den är det slut med nu :/". 

Folk har dock inte helt slutat rappa på andras beats, faktiskt kan hela grejens mest Inception-level-peak grej vara när ca 35% av nordamerikas befolkning rappade över Bobby Shmurdas Hot N****-beat. Bobby hade i sin tur själv tagit beatet från en Lloyd Banks-låt som ingen hade hört talas om innan Bobby took a hot beat and made it a , eh, hot song.

(Inte ens jag orkar googla fram Lloyd Banks-låten nu när jag skriver om den, och jag gillar ändå Lloyd Banks.)

I Sverige rappade uppskattningsvis 0,0% av befolkningen över "Hot N****"-beatet. Det är inte samma sak som 0 personer. Minst tre personer rappade faktiskt över beatet, det är bara det att 3 personer av 9828655 personer måste avrundas ner till 0,0 % om man bara har en decimal. Dom tre personerna är från Rågsved och kallar sig HD, Fiidow och Dhegacade och deras låt heter "Hot Warya" som ju e somaliska och i låten säger en av dom att han e "mordisk som Sideshow Bob". Jag kände en somalier i Göteborg som kallades Sideshow Bob eftersom han hade exakt samma frisyr som Sideshow Bob.

Sideshow Bob

Nu har HD, alltså HD från Rågsved och inte HD från Oakland, tagit nån annans beat igen. Den här gången är det beatet som Stormzy rappar över på WICKEDSKENGMAN 4, som Stormzy i sin tur plockat från en gammal låt med JME som heter Serious. Allt går runt, och det är bra. HD översätter "skengman" till "skäggman" o rappar roliga dissar som "ni har svårigheter med läkarn, ni har svårigheter med läsa!". Alla i bild ser ut att ha just roligt, dom håller på med en städ-dans, alla rappar skriker med, dom blir svettiga. Barn ungdomar som har kul, som hör nått dom tycker är fett och testar att göra något eget av det, det är bra, det är bra för kulturen. Hälsosamt. 

HD - Skäggman (BAMBAMBAM) 

 

/Petter

Läs mer

EXKLUSIV VÄRLDSPREMIÄR: Franzoa & Onda - Min Tur Å Skin

Vad blir det för rap 11:15 15 Aug 2014

artworks-000088062507-a8knbs-t500x500.jpg

 

Min goda vän och gamle bloggkollega Onda från Inkasso från STHLM Inkasso är 100% ansvarig för att ha introducerat Franzoa för mig. Detta var för några år sen och som jag minns det var det Ondas beskrivning av Franzoa som "Norrlands Z-ro" som var den stora anledningen till att jag klickade på den där youtube-länken. Antagligen bidrog även beskrivningen till att jag fattade tycke för musiken.

På de Franzoa-sånger jag hörde under 2012 var det mer Franzoas flow som påminde om Z-Ro än vad valet av beats gjorde. Musiken påminde mig mer om den där bränn-cdn med random släppta och osläppta guldkorn av Ken, Homan, Magro, Vargen, Big Fred med flera som gick från högstadiebarn till högstadiebarn när jag växte upp längst ut på gröna linjen (mitt ex är borttappat). Det är alltså en oerhört positiv sak att påminnas om. 

Sedan dess har Onda och Franzoa jobbat en del tillsammans och utvecklat det soundet, vilket vi bland annat hört resultatet av i Ondas s&c-remix av Från gatan till hitIdag får vi för första gången höra ett exempel på deras gemensamma musikskapande, den Onda-producerade Min Tur Å Skin

Alltså, jag och Onda har såpass lik musiksmak att vi drev en blogg tillsammans under flera år så det är inte alls förvånande att jag verkligen gillar hans beats. Men ändå: detta jävla beat är så jävla fett till Franzoa flow. Detta beat är så jävla fett till både Onda och Franzoa norrlandshistorier. Det låter autentiskt och jag tror att det är det. Den Umeå-baserade Franzoa är så vitt jag vet från Lappland och Onda levde i en liten norrländsk by tills han flyttade till Stockholm 1993.

Sången handlar alltså bland annat om att ha god arbetsmoral, att dricka kaffe från fatet och att göra mesk. Det är så här jag vill höra Norrland.

VBDFR är mycket glada att presentera Franzoa & Onda Min Tur Å Skin

/Hugo

Nöjesguiden.se/VBDFR EXKLUSIV VÄRLDSPREMIÄR:

 

Läs mer

Vad blir det för rap

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla