Det är många köpare av kommunikation som hör av sig till mig och funderar över vilken pr-byrå man egentligen ska arbeta med för att bäst uppfylla sina behov av smart kommunikation.
Vilken pr-byrå som är bäst varierar såklart från beställare till beställare, alla har sin egen uppsättning kriterier, så därför har jag satt ihop en liten byråvalsguide. Nedan beskrivs de flesta nyckelaktörer på den svenska pr-marknaden så att den som är i färd med att upphandla ny byrå enkelt kan välja efter tycke och smak.
Edelman Deportivo. Den enda renodlat muslimska byrån på den svenska pr-marknaden. Anordnar varje år ett stort event som kallas ”hajj” i Mecka i Saudiarabien och har vunnit många priser för det, bland annat i Dubai Lynx och SABRE Awards.
Prime. En av få svenska byråer som har kritiserats av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter för sin behandling av juniorkonsulter.
Gullers Grupp. Statligt ägd pr-byrå som uppfunnit en intelligent robot som deltar i offentliga upphandlingar, inte sällan med framgång.
JMW. En av två byråer i Sverige som ägs av druser (den andra är Doberman).
Kreab. En byrå som inte tvekar. På kundlistan återfinns bland annat Halliburton och Radovan Karadzic. Definitivt den byrå med högst snittålder på sina juniorkonsulter (57 år).
JKL. En byrå som prövar franska ostar och calvados mot betalning. Den byrå som är bäst i Sverige på att ta betalt. JKL ligger närmare McKinsey och BCG än de direkta konkurrenterna i byråintäkt per anställd, men kritikerna hävdar att det är mycket oklart varför det är så. Vissa hävdar att nyckeln till framgången ligger i den klädkod som tidigt inrättades på byrån, att man genom stil och uppträdande snodde renommé av advokater, ekonomer och managementkonsulter. Detta tydliggörs inte minst av en av grundarnas stöld av Klas Eklunds glasögon.
Cohn & Wolfe. Hette tidigare Kjell & Ulf. Den enda svenska byrån som är uttalad anhängare av Assad-regimen.
Mindmakers. Ägs och drivs av Christina Saliba som varje år ifrågasätter varför det inte finns någon VIP-garderob på pr-branschens gala Spinn. Detta är också byråns största uppdrag; att inrätta den i dag obefintliga VIP-garderoben på Spinngalan.
Geelmuyden.Kiese. Ägs av den norska motsvarigheten till Sida som varje år skickar över ett antal miljoner till GK Sverige som bäst kan beskrivas som ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Juno PR. Den enda byrån i Sverige som ägs av kvinnor. I övriga branschen tasslas det mycket om i fall detta ”experiment” verkligen kan tänkas fungera.
Halvarsson & Hallvarsson. Som man kan ana av namnet är detta Sveriges enda renodlade skämtbyrå. Ligger bakom många av de senaste årens mest uppmärksammade aprilskämt för diverse kända varumärken, men skriver också material åt komiker som Babben Larsson och Kringlan Svensson.
Jung. Den enda byrån som är uppbyggd enligt en DJ-baserad modell i stället för en konsultbaserad. Byråns ledning består av före detta DJ:s som just sålde byrån till ett större pr-företag när det började bli dags att kakla om badrummet hemma.
Brunswick. Sveriges hemligaste byrå. Skickar sina advokater på alla som ens nämner dem vid namn. Brunswick är som en djupshavsfisk, ljusskygg och anskrämlig.
Westander. Hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Men vad som inte är lika känt är att byrån också arbetade för Hitler under andra världskriget och har ägnat all tid sedan dess åt att försöka gottgöra det genom ”goda” debattartiklar i branschpress.
Narva. Efter en kreativ process bestämde sig grundarna för att döpa byrån efter Estlands tredje största stad. Alla medarbetare är ester för att hålla nere kostnaderna. Många av dem har bakgrund inom den estniska varvsindustrin.
Diplomat. Kristen byrå med Ulf Ekman som creative director. Bra på storytelling, men lösningen landar påfallande ofta i en variant av skapelseberättelsen.