Reklam

Sjuk reklam är ett enormt problem #reklamera

Hej Sonja 08:46 22 Oct 2014

they-live-20100615-034749.jpg

Fanny Åström har skrivit om kvinnolobbyns senaste kampanj som uppmärksammar sexistisk reklam och hur femininitet framställs på allmäna ytor över huvud taget.

Hon ställer sig mycket kritisk till kampanjen och tycker att den är för mjäkig. Jag håller inte riktigt med.

Jag känner att det spelar ingen roll hur medveten jag blir om hur läget ser ut, bilderna som befäster imaginära skillnader mellan de imaginära binära könen finns fortfarande där och infiltrerar min hjärna på ett sannerligen otrevligt vis.. Häromdan såg jag till exempel ett par slätrakade ben på en bild och då funderade jag på om jag kanske inte borde raka benen ändå. Det är en mycket enkel sak, men det gör det ändå tydligt för mig att bilder i det offentliga påverkar val som jag gör i min vardag och med min kropp.

Bilder i det offentliga får mig att överväga saker som jag är helt ointresserad av vid en närmare eftertanke.

passiv-3.jpg
(Bild härifrån

Jag önskar att jag kunde säga att jag är för "medveten", "smart" och "stark" för att påverkas men det kan jag tyvärr inte säga, mycket för att jag tror att det inte har så mycket att göra med huruvida man är "medveten", "smart" och "stark".

För att jag personligen ska få lite bot på problemet och frid i livet så har jag slängt ut tvn, slutat läsa tidningar och så har jag installerat reklamspärr på datorn. Och att jag har gjort detta har helt klart bidragit till en ökning av min livskvalitet generellt.

Bilder på allmäna utrymmen är ett ENORMT problem och jag tycker inte att det addresseras tillräckligt. Bilder och budskap som vi möts av dagligen är som infekterade slemklumpar som tränger in genom alla våra kroppsöppningar, ofta detta utan att vi märker det ens, är jag rädd.

Så även om kampanjen inte direkt sparkar in någon stängd dörr så påminner den folk om att det här samhället har en sjukdom. Och även om jag delvis kan hålla med Fanny om att det inte är optimalt att dålig reklam sprids vidare i uppmaningen att "fota sexistisk reklam", så tror jag att det medvetandegör fler människor om problemet.

För att kunna fota sexistisk reklam måste man först bedöma reklamen som sexistisk. Och jag tror att det är bra om så många som möjligt har redskapen för att kunna göra en sådan bedömning. 

Läs mer

Hej Sonja

Sonja kommer från kallkällorna i Lapplands Latikberg men för tio år sen lämnade hon Västerbotten och drog till västkusten. Detta gjordes utan någon större eftertanke och så har de allra flesta av Sonjas livsavgörande beslut sett ut.

Förutom att hon har barn och ett par vänner som är schyssta så gillar Sonja att vara för sig själv och utforska alternativa världsåskådningar. Utöver det frilansar hon som krönikör i både tidningar och radio.
Sonja älskar underhållning, tunga grejer och att läsa visdomscitat på kylskåpsmagneter. Denna blogg är en direkt avspegling av detta.

Sonja är kanske mest känd från twitter så följ henne gärna där på @hejsonja och vill du maila henne är adressen mail@hejsonja.se.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla