Jean Paul Gaultier & Yohji Yamamoto & Hello Kitty (hemmagjort ytterst avancerat ihopklippt collage)
Två högaktade kontroversiella High Fashion modekungar kommer inom en snar framtid att inleda några (o)väntade kommersiella samarbeten.
Jean Paul Gaultier som är en av vår tids mest innovativa designers (kanske främst känd hos allmänheten för Madonnas episka kon-korsett, se bild nedan) har valt att samarbeta med det Japanska företaget Seven & i och ska för dem göra, hittils bestämt, två kollektioner bestående av ca 50 pieces vardera under namnet Jean Paul Gaultier for Sept Premières. Kollektionernas olika pieces kommer att kunna införskaffas för de banala summorna (enligt JPG-mått) från 32-250 dollar. Nu kanske den som läser detta sitter och blir alldeles våt i modebrallan, men det blir betydligt dyrare än så för den som inte bor i Japan. Jean Paul Gaultier x Seven & i kollektionerna kommer endast finnas tillgängliga i Japan på några Seven & i-ägda varuhus samt 7-eleven butiker(!).
Utöver detta (o)väntade samarbete (Jean Paul Gaultier har ju faktiskt samarbetat med Lindex innan) ska även Yohji Yamamoto, mästaren av "svårt" utmanande dekonstruktionsmode, inleda ett samarbete med Sanrio (som äger Hello Kitty-emperiet). Samarbetet innebär ett nytt märke under namnet Kitty's som kommer innehålla kläder och accessoarer med Hello Kitty och My Melody karaktärer. Märket och därtill två butiker, i Japan, lanseras i vår. Likt det "billiga" Gaultier-samarbetet ska dessa plagg och accessoarer bara kosta mellan 72 och 330 dollar.
Det väldigt intressanta med dessa samarbeten är att de är rätt oväntade vilket på något vis gör dem väntade. Både Jean Paul Gaultier och Yohji Yamamoto är som sagt kontroversiella designers (jag skulle säga att Gaultier definitivt kammar hem priset) och att som kontroversiell designer samarbeta med ett kommersiellt företag blir väl slutligen kontroversiellt? Sen är även valet att exkludera västvärlden- High Fashions modemecka ganska överraskande. Ja, både Yohji Yamamoto och Hello Kitty har Japanskt ursprung men det känns som ett väldigt västvärlds-lockande samarbete. En kan ju fundera över anledningen till detta val. Säljer modesamarbeten generellt bäst i Japan (av anledningar jag i så fall måste luska ut) eller är det ytterligare en deI i samarbetenas lilla kontroverspussel?
Hur som haver, nu får en lov att sitta bänkad framför eBbay alternativt köpa en flygbiljett till Japan för att lyckas lägga vantarna på Gaultierplagg shoppade på 7-eleven eller Hello Kitty-prydda Yamamotoplagg.
Madonna 1990