Det var under resorna till USA som de båda barndomskompisarna Joakim Tillman och Stefan Slätt upptäckte en helt annan ölkultur än den här hemma.
De började fundera på att importera öl därifrån, men under en lunch 2011 kom de på andra tankar. De bestämde sig för att öppna ett bryggeri på Värmdö där de båda bor.
– Vi skapade ett varumärke, byggde lokalerna och satte in den utrustningen som behövdes för ändamålet, säger Joakim Tillman och fortsätter. Vi jobbade med ekonomi och marknadsföring till vardags, och älskar självfallet öl, men vi kunde egentligen ingenting om hur man framställer det. Parallellt med att vi byggde upp lokalerna så stod vi i Stefans källare under nästan två år och lärde oss hur man brygger öl.
Produktionsstarten var i mars 2013 och idag har Värmdö Bryggeri fyra anställda.
Vilken är er signaturstil?
– Förtagets grundfilosofi bygger på att lyfta fram den vanliga öldrickan mot craft beer och målet har varit att skapa ett sortiment som är lättillgängligt. Vi började med att ta fram en ljus lageröl och en ipa, men har under åren fyllt på sitt utbud med mellanmörk lager, golden ale och stout. Vi har även en mer experimentell del som de kallar Skärgårdsprojektet och där tillverkar vi ölsorter med en mer limiterad edition. Hittills har vi tagit fram tre olika varianter; en med smak av gotländsk svarttryffel, en granskottslager samt en suröl på filmjölk och lingon med namnet Fil the Lingonberry.
Vad fick er att tacka ja till Nöjesguidens ölmässa?
– Ifjol fick vi priset Bästa Mikroöl för vår tryffelvariant på er mässa. Det fick effekten att vi sålde slut alla flaskorna som fanns på Systembolaget. Vi har faktiskt ett tryck på oss att återskapa den serien och vi har bestämt att göra det någon gång närmsta tiden. Vi tycker förövrigt det är grymt trevligt med de här mässorna och festivalerna där man träffar andra ölintresserade och kollegor i branschen.
Vilken är er största framgång med bryggeriet än så länge?
– Utmärkelser är självfallet kul, men det går bra även på andra plan. Vi blev nyligen utsedda till Årets företagare i Nacka-Värmdö kommun. Juryn har inte bara tittat på produkterna utan även på ekonomin och vårt kund- och marknadsfokus. Vi är självfallet jättestolta över utmärkelsen.
Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa.