Skivrecensioner

Motörhead - Bad Magic

Motörhead har aldrig gjort mig varken besviken eller överraskad. Likt en konstant kraft i hårdrocken äger de sitt sound och besitter en ovärderlig innebörd för hårdare musik. Med sitt tjugoandra album ser trion tillbaka mer mot sitt smutsiga sväng än den sentida metalliska hårdheten. Ingen kan ha undgått Lemmy Kilmisters vacklande hälsa och hans stämband presterar kanske inte några minnesvärda melodier längre, men trots allt är hans stenhårda attityd är oförändrad.

Soilwork - The Ride Majestic

Det är hedervärt i hur Soilwork trofast har byggt vidare på sitt melodiska koncept utan att ge vika från sin utsatta kurs. Björn Strid har likt en urstark kapten tagit fram skutan genom de värsta ovädren med bravur, trots kriser, konflikter och avstånd. Därför är The Ride Majestic så oerhört tydligt metaforiskt. Känslan påminner om de två senaste albumen, men för med sig en betydlig aggressivare touch som inte släpper på eftertanke, utan snarare utökar det tekniska broderiet.

Backyard Babies - Four By Four

Jag har alltid upplevt Backyard Babies som bäst när den hårda attityden har prioriterats. Ju längre in i karriären har bandet gått bort ifrån detta koncept och därav har också mitt intresse i bandet avtagit. Men till bandets comeback har smålänningarna omvänt min tveksamhet. Lagom lättsamt att gunga huvudet till, men samtidigt med ett musikaliskt allvar låter de sin rocks utsmyckningar av punk, pop, country och rockabilly få fullt spelutrymme. Det är inte något som får mig direkt att storma av förtjusning, men det är ett Backyard Babies som känns självsäkert och roligt igen.

Bäst just nu: Musik

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly

Lika samhällskritisk som excentrisk flexar Kendrick Lamar sina rapmuskler och visar prov på en flowmässig arsenal som i nuvarande generation nog saknar motstycke.

The Very Best – Makes a King

En soundmässig mix mellan Londons klubbliv och malawisk folkmusik.

Jonathan Johansson - Lebensraum

Jonathan Johansson river musikaliska murar och kombinerar sin tidigare dramatiska åttiotalspop både med rytmer som Kaah skulle vara stolt över och med hitvänlig attraktionskraft lika vass som någonsin.