Det nystartade projektet "Smart kreativ stad", ett samarbete mellan Filmregion Stockholm-Mälardalen, Kulturhuset Stadsteatern och fastighetsägare, har beviljats 13 miljoner kronor i EU-stöd.
Syftet med projektet är att utveckla Stockholmsregionen inom film, rörlig bild och digitala medier samt föra samman människor i "stadsrummet". Ett antal pilotstudier kommer att utföras och den första studien i ledet är bland annat popupbio. I samarbete med KTH:s arkitektstudenter kommer ett tiotal visningar äga rum på popupbiografer i sommar.
– Popupbio kan ses som en fysisk manifestation av den fråga som vi kommer att arbeta med under hela projektets fem år: att rucka på vad som närmast kan beskrivas som ett biograf- och distributionsmonopol och inspirera till att tänka nytt och gå utanför invanda mönster, säger projektledare Geska Helena Brečević till DN i en intervju.
Projektet kommer även innefatta experimentering med mobila muraler (väggmålningar) som ett resultat av att det tidigare graffitiförbudet nyligen hävts.
– Både när det gäller popupbio och mobila muraler finns perspektivet att ge liv till slumrande platser i en stad. Det kan vara bortglömda platser eller så kallade icke-platser: hur kan de få rörelse och folk att komma tillbaka och mötas på en sådan plats? säger Jonas Feinberg, kommunikationschef på Filmregion Stockholm-Mälardalen, till DN.
Läs även: Veckans filmrecensioner, vecka 14.