Second Sight

01:58 28 Sep 2004
Tillverkarna av Second Sight skulle kunna trycka "en actionthriller med övernaturliga inslag" på boxen utan att behöva skämmas. Eller i alla fall utan att ha helt fel. Efter en rejäl bläcka vaknar John Vattic upp fastkedjad vid en brits på ett militärt forskningslabb. Han minns inte vem han är eller hur han hamnat där, och enda spåret efter hans förlorade identitet är hans namn som står skrivet på ett band han bär runt handleden (Johns existentiella kris illustreras med en rad inre monologer som på ett komiskt vis påminner lite om Homer Simpsons konversationer med sin egen hjärna). Ganska omgående inser John att det gjorts saker med hans kropp. Han besitter nya förmågor och kan göra sånt som vanliga människor inte kan, som till exempel flytta saker med tankekraft och arbeta obehindrat i främmande operativsystem. Som förrymd genmanipulerad mentalpatient är han onekligen en rätt intressant och annorlunda spelhjälte. Johns jakt på sanningen och sitt tappade förstånd blir också en ovanligt engagerade historia tack vare en nyskapande berättarstil: spelbara flashbacks som förklarar detaljerna i huvudpersonens skumma förflutna vävs in och bidrar till att göra Second Sight till vad man lite skitnödigt kan kalla en Andlig Resa. Second Sight gör mycket som gjorts förut i spel i den här genren: det skall smygas och hukas och skjutas på övervakningskameror. Den stora behållningen ligger helt klart i hur man lär sig använda Johns telepatiska übermensch-krafter för att få en ruskig edge i stressiga konfliktsituationer. Han är i princip fullfjädrad Jedi redan efter fjärde banan. Gemensamt för alla bra singleplayeräventyr är att de oupphörligen kastar scenarion och problem på spelaren som, förutsatt att man är utrustad med de rätta verktygen, kan lösas på tusen olika sätt. Omtagningar är oftast frivilliga och associeras inte med frustration och magknip utan med experimentlusta. Så funkar Second Sight, och det är därför det är så bra. Det är också ett välartikulerat argument för eller emot stamcellsforskning, lite beroende på hur man ser på det.
Plattform:
Stad:

Fler spelrecensioner