The Vanishing of Ethan Carter

Michael Gill 13:35 28 Oct 2014


tvoec.jpg

Berättelsen om Ethan Carter börjar när detektiv Paul Prospero, expert på det övernaturliga, kliver ut ur en tågtunnel i Red Creek Valley. Prospero har fått brev från den lilla Carter-pojken, och förstår snart att det här är ett fall långt bortom det normala. Och det behövs bara några minuter i det undersköna höstlandskapet för att inse att den här platsen har mer att gömma än Twin Peaks och Bright Falls (från Alan Wake!) tillsammans. TVoEC är ett spel av samma skola som Dear Esther och Gone Home. Atmosfäriska, långsamma och berättartunga spel långt ifrån allt vad headshots och highscore-listor heter. Kanske klagar någon på att spelet är för linjärt, vilket är att missa poängen fullständigt. Som allra mäktigast är TVoEC i det lilla. När du letar ledtrådar och stannar upp för att titta på utsikten och nästan känner den där friska höstluften fylla lungorna. Eller när du återupplever någon av Ethans barnsligt naiva och oändligt vackra små historier. Här är ett spel där du inte behöver skjuta sönder dina omgivningar för att du ska känna att du interagerar med dess universum. Istället har det självförtroendet att lägga ansvaret i dina händer – både för problemlösningen och inlevelsen. Inte ens den potentiellt ostiga övernaturliga dimensionen i berättelsen förstör stämningen. The Vanishing of Ethan Carter är en pärla väl värd att tillbringa några timmar med.

 

Ungefärligt pris: 190 kronor
 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2014.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Annons

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!