Pro Evolution Soccer 4

01:53 28 Sep 2004
Sösdala möter Ignaberga i division 6. Det är en rafflande match med vackra dribblingar, underbara skruvade frisparkar och spektakulära nickar. Det tricksas och det tacklas. Känslorna svallar när domaren viftar med rött kort. Matchen slutar 2-2. Men knappt någon bevittnar det. Endast fem gamla herrar står och puffar på sina cigaretter och dricker kaffe ur termosen och talar om att det minsan var bättre förr när "Knurra" förde upp Ignaberga till femman. Den stora publiken finns ett par mil längre bort och ser Malmö spela mot Helsingborg. Matchen är inte speciellt engagerade, men alla de stora namnen finns på plats. Ungefär så känns det när man spelar Pro Evolution Soccer 4 (PES4). Det är ett helt fantastiskt bra spel när det gäller upplevelse och bollkänsla, men när Liverpool heter Merseyside Red och det helt och hållet saknas allsvenska lag blir man såklart lite misspeppad. Även om serien tagit ytterligare ett steg i rätt riktning med riktiga lag och namn på spelarna från holländska, spanska och italienska ligan, så är avsaknaden av nordiska lag en skymf mot oss nordbor. Att sedan EA har licens på Premier League ända fram till 2006 gör inte saken bättre för PES4. Realismen är hög i PES4 och det är sällan en match är lik den andra. Nedtagningar fungerar bättre och det känns som om spelarna kämpar mer. De slänger ut en fot eller försöker brösta ner bollen, det är inte längre lika passiva mottagningar som i PES3. Trots att frisparkarna är något lättare, är det fortfarande väldigt svårt att sätta bollen, vilket gör att man hellre passar i fasta situationer. Det känns faktiskt svårare att göra mål på hörnor. Under de åtskilliga matcherna lyckades jag bara sätta två hörnor: när Zidane tar bollen på volley och sparkar in den i krysset samt Henke som nickade in den snett mot motsatt stolpe. Pro Evolution Soccer har tidigare bara släppts till PC och PlayStation 2, men nu har serien letat sig till Xbox och låter alla kryssboxägare få ett alternativ när det gäller fotbollsspel. Dessutom innehåller PES4 stöd för Xbox Live så man kan lira mot varandra online utan att behöva sitta i samma soffa. Om du inte tvunget måste spela som Bajen, AIK eller något annat allsvenskt lag så måste du testa PES4 i fall du aldrig spelat Pro Evolution Soccer förut. Finter med Zlatan på Råsunda har aldrig varit så roliga i digital form som i PES4.
Plattform:
Stad:

Fler spelrecensioner