Fable

01:47 28 Sep 2004
Det finns en snubbe som heter Peter Molyneux. Han brukar snacka om hur otroligt revolutionerande och "extremely cool" hans nya spel kommer att bli. Han trollbinder den samlade pressen med sin karisma och sina visioner. De lyssnar och skriver hur fantastiskt spelet ska bli. Folk läser det och blir fulla av förväntan. Molyneuxs spel brukar bli riktigt bra, men sällan så bra som han försöker framställa dem. Därför var det med en viss skepis som jag placerade Molyneuxs senaste skapelse fantasyäventyret Fable i min Xbox. I Fable ska en ung pojke hämnas på ett band rövare som mördade hans föräldrar och brände ner byn där han växte upp (har vi inte hört den förr?). Efter hand som spelet pågår växer pojken upp och blir en fullfjädrad hjälte. Fable ställer spelaren inför flera moraliska val. Det påminner om Knights of the Old Republic, fast är inte lika snyggt upplagt. Det blir mer kastat i ansiktet: ska du hjälpa tiggaren och vara snäll eller ska du köra bort honom och vara elak? Ska du försvara farmen eller plundra den? Förutom karriärvalet elak bandit eller nobel riddare så omges man av ett rykte. Till en början flinar byborna, pekar på dig och kallar dig för kycklingjägare. Beroende på hur man uppträder och om man är snäller eller lömsk så blir man antingen beundrad eller fruktad. Karaktärens utseende påverkas också av ens uppträdande, rykte och hur man strider. Är ett grovt bastardsvärd ditt första val kombinerat med en fysik utveckling så syns detta också på hjälten som får svällande muskler. Vare sig man väljer att vara god eller ond, så är Fable ett engagerande och trollbindande spel. Det genomsyras av en mysig atmosfär och enorm detaljrikedom. I de lummiga skogarna strålar solskenet ner genom träden och i de livliga städerna är människor ständigt i rörelse. Det går lätt att ägna flera timmar åt att bara gå runt med sin hjälte och låta honom flirta med damer, skratta med herrar eller bara njuta av vinden som får gräset att dansa mot det magnifika landskapet i bakgrunden. För en gångs skull har Peter Molyneuxs snack blivit verklighet på alla sätt och vis.
Plattform:
Stad:

Fler spelrecensioner