War Zone

17:31 29 May 2000
Ibland lämnas charmiga vita skivlodisar som Cut Chemist och Bronx Dogs tolkningsföreträde för hiphop-historien. Då händer det att James Brown och paradblåset från Kool & The Gangs [I]N.T.[/I] hamnar utanför - de betraktas ofta som för grundläggande. För bröderna Evil Dee och Mr Walt spelar det naturligtvis mindre roll, för dem är det musik som alltid funnits där, men därmed inte sagt att producentduon Beatminerz inte gör skäl för sitt namn. I och med det snart sex år gamla debutalbumet [I]Enta Da Stage[/I] har de dessutom stor del i att många hiphop-samplingar just blivit så fundamentala. Samtidigt fyllde texterna på låtar som [I]How Many Emcees Must Get Dissed[/I] det intellektuella tomrum som Bronx inte redan mutat in och i [I]I Gotcha Opin[/I] höll de MCs öppna som kanalen. Inför andra albumet tar Buckshot, 5ft Excelerator och DJ Evil Dee vid där de slutade sist med jazziga [I]Buck 'Em Down[/I]. Rappen är kärnfull och saftig som en melon. Fast i kontrast mot Q-Tips fortsatta vimsiga äventyr på [I]Showdown[/I] låter möjligtvis Buckshot marginellt bättre. När sedan Boot Camp-kompisarna Cocoa Brovaz hopppar på i [I]Frame[/I] återförenas Black Smif n Wessun för lite kungligt bumpande. Tätt inpå kommer hittiga [I]Two Turntables And A Mic[/I] som använder Taana Gardners klassiska [I]Heartbeat[/I]. Sällan blir sambandet mellan Bambaatas fester nere vid Bronx River och Larry Levans residens på Paradise Garage tydligare. När Beatminerz sedan har den goda smaken att använda två låtar av kompositören och musikgeniet David Axelrod, som någon förresten kallat världens förste hiphop-producent, är jag nästan redo att kapitulera. Tyvärr måste M.O.P. vråla av sig först, och det är tveksamt om Louieville tillför något till den kreativt redan hårt ansatta [I]Come Get Some[/I]. Men ändå, Black Moon är med rätta en akronym av "Brothers Lyrically Acting Combining Kickin' Music Out On Nations", och de menar fortfarande kängor när de säger "Timberland".
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner