Schabloner gör det svårare att gå på teater

Petter Seander 15:49 1 Mar 2013

man_av_glas_foto_peter_lloyd.jpg
Man av glas. Foto: Peter Lloyd

En morgon för inte allt för länge sedan fastnade jag i en artikel i publikationen/annonsbladet Metro där nöjesredaktionen gav sig på experimentet att gå på teater för att se ”hur det egentligen är”. Ganska så direkt fastnade den glada kvartetten i ett schablonklister med tankar om allt från att klä sig lite finare till att man helst bör göra teaterkvällen till en helkväll. Jag tror tvärtom att just det faktum att sådana tankar lever kvar och gång på gång reproduceras i media gör det svårare för gemene man att faktiskt hasa sig iväg till teatern. Ett teaterbesök är ofta inte prismässigt högre satt än ett biobesök. Det finns sålunda inga hinder för att ett teaterbesök generellt sett ska kunna likställas med ett biobesök. Att man upprätthåller bilden av teater som något ”fint” och något som bör planeras stort försvårar för teaterkonstens inkorporering i ett vanlig upplevelse- och kulturkonsumtionsmönster. Bidra istället genom att avdramatisera den kulturella omgivningen – gör det enkelt att gå på teater! ■
                        
Bäst just nu

1. Man av glas
Spelas till och med den 24 mars på Teater Trixter
Paul Auster har under en väldigt lång tid hört till de amerikanska författare som har en särställning hos svenska läsare. Hans kyliga, lite finurliga, New York-skildringar är, i sina bästa stunder, bland de bästa som kommit ur den amerikanska sena nittonhundratalslitteraturen. Teater Trixter ger sig på ett av författarens mest älskade verk, Stad av glas, och kallar sin tolkning för Man av glas. Jag tror att den kommer att fungera alldeles utmärkt i scenformat.

2. That Face
Spelas till och med den 4 maj på Göteborgs Dramatiska Teater
Polly Stenham tillhör en ny generation stjärndramatiker från de brittiska öarna. That Face var hennes genombrottsverk, skrivet vid 19 års ålder, och det hyllades sönder och samman vid urpremiären 2007. En trasig familjehistoria som snurrar runt drogproblematik. Göteborgs Dramatiska Teater kan stoltsera med Sverigepremiär.

3. Våroffer/Body Remix
Premiär den 2 mars på GöteborgsOperan
Marie Chouinard är en av de mest ikoniserade moderna dansarna just nu. Att Göteborgs Operan tar sig an hennes klassiska bODY_rEMIX/gOLDBERG_vARIATIONS känns väldigt uppfriskande på något sätt. Bara att se ordet remix i operaprogrammet gör mig hoppfull för institutionens framtid. Fånigt? Nej, faktiskt inte alls. I det här verket ger Chouinard dansarna kryckor och andra attiraljer som båder fjättrar och befriar. En ny lek med uttryck.

4. Djävlar på hjul
Spelas till och med den 11 april på Nya Studion/Stadsteatern
Roller Derby är en sport som de senaste åren har etablerat sig starkt i Sverige. I den här feministiska, aggressiva och våldsamma föreställningen åker vi rullskridskor genom historien och träffar outsiders från alla tider: femtiotalshemmafruar, indianer, stridspiloter. Vad förenar dessa? Vad är motstånd?

5. Pickpocket – Ficktjuven
Premiär den 6 mars på Teater Uno
Ett lite kryptiskt gästspel på Teater Uno som cirkulerar kring en ficktjuvs förehavanden. Egentligen är handlingen som sådan inte speciellt intressant – det är istället historierna ficktjuven får på köpet genom att hantera innehållet i otaliga plånböcker och handväskor. Man stjäl inte bara monetära resurser, man stjäl en del av en människas liv. Intressant från ett markperspektiv.
 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!