På resa genom rymden

16:03 26 Aug 2015

I spelbranschen räknas framgången i dollarsedlar och explosioner. Men i Stockholm finns två unga spelskapare som siktar mot en annan morgondag.

Vi ville skapa ett ställe för andrum. Flyta omkring ensamma i en oändlig rymd med dikter men ändå fylld med spelmekanik och djup.

I en bransch där spelen som syns mest är de som bokstavligt talat smäller högst är lugnet och eftertanken utrotningshotad. Machopolitiska krigskängor mot allt annat än västvärlden är vardagsmat. Kontemplationen och känslan – det där som behövs för att beröra – syns allt för sällan. Men det två personer lilla spelföretaget Morgondag har en annan vision. Kim Gunnarsson och Vendela Carlberg Larsson är två unga Stockholmsbor som gör spel tillsammans i sin lilla lägenhet. Vendela pluggar spelutveckling på Futuregames och Kim har arbetat med att utveckla appar. Tillsammans hittade de en kreativ pepp som behövde få utlopp. I hemmakontoret gror enorma ambitioner om att skapa korsade upplevelser över en mångfald medier – eller åtminstone att få syssla med spelskapandet på heltid. Vendela och Kim är del av en spelskaparrörelse där ekonomisk vinst aldrig är målet. Unga, kreativa människor som söker sin uttrycksform – och hittar den i spelmediet.
– Spel blev helt enkelt produkten av att slå ihop våra skaparådror, det blev verkligen den ultimata konstformen för oss.

dsc_0084.jpg
 Kim Gunnarsson och Vendela Carlberg Larsson.

Vendela och Kim har gjort spelet Rymdresa, som på håll kanske inte verkar särskilt eget. Ett litet rymdskepp sett från ovan som åker runt mot en mörk bakgrund och samlar resurser för att kunna fortsätta utforska rymden. Men Rymdresa vänder på det där vi förväntar oss att ett spel av den här sorten ska vara. Den mörka bakgrunden, rymden, är oändligt stor och föränderlig. Och där ute finns gott om farliga saker att stöta på. Men till skillnad från de allra flesta andra spel som gjort det här lyckas Rymdresa göra det till något fint. Jorden är förstörd och du glider runt i kosmos fullständigt ensam. Stämningen är oerhört melankolisk, och inte alls kvävande på det sätt en liknande situation borde vara. Grafiken känns sparsmakad, nästan enkel. Men tillsammans med musiken och dagboksliknande dikter blir allt till en väldigt annorlunda upplevelse. Den första prototypen de gjorde av spelet var betydligt mer icke-spelig, men det har förändrats rejält nu. Kim förklarar:
– Idag har vi rätt komplexa matematiska algoritmer som skapar världen runt spelaren, fylld med planeter, galaxer, textbaserade händelser och dagboksdikter som läses upp för spelaren samtidigt som universum gör det svårt att inte förlora skeppets alla resurser. Förloras resurserna väntar döden. Och man dör mycket i Rymdresa.

Att göra ett helt spel på två personer kan vara en utmaning. Förutom över 200 textbaserade uppdrag, massvis med röstskåde-spelad poesiuppläsning och all programmering som kommer för att limma ihop ett projekt som det här tillkommer mängder med andra arbetsuppgifter. Kim och Vendela har tagit hjälp av två musiker, men annars ligger enbart Morgondag ligger bakom Rymdresa. När arbetsgruppen är så liten blir arbetsuppgifterna många, och väldigt varierade.
– Vi skriver, kodar, målar och designar, säger Kim. Det tar tid. Även om det första spelet är släppt befinner sig Morgondag förhoppningsvis bara på början av sin resa. Och det finns ingen brist på drömmar eller förhoppningar. De båda beskriver framtiden med något som bara kan tolkas som en hoppfull ton. En ton som rymmer kreativa drömmar, delade visioner och organiska koncept. I en värld där kvalitet ständigt verkar mätas i tjänade kronor är det uppfriskande att höra nya och peppade skapare ta sig an spelmediet. Så många talangfulla, kreativa personer sitter fast som kuggar i enorma projekt utan att känna att de själva får ge uttryck för sin egen röst. För Kim och Vendela är friheten oerhört viktig. Att få skapa det en brinner för – och att göra det för att en tycker att det är roligt. Naivt, kanske. Vackert, verkligen. Den allra närmaste planen är för tillfället att skapa ett par mindre mobilspel samtidigt som de ska börja skissa på ett nytt tvåårigt projekt. Och försöka få ut Rymdresa till fler plattformar.
– Vi hoppas vi vill lika mycket imorgon som idag. Vi vill göra mer och kunna fokusera helt på våra egna projekt, säger Vendela.

Fakta

Namn: Rymdresa
Utvecklare: Morgondag
Plattform: Mac, PC
Släppdatum: 20 augusti 2015
Genre: Scifi/Äventyr/Rollspel

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2015.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!