Krönika: När internet blev seriöst

Johan Hallstan 14:00 26 May 2010

På Nöjesguidens.se har vi tidigare i förbigående pratat om Sydkoreas invecklade relation till Starcraft, och hur spelet numera så gott som erkänts som landets nationalsport. Professionella Starcraft-matcher är inte heller något man direkt fnyser åt, då de drar miljonpublik.

Utöver det har spelet under de senaste tolv åren närmast utvecklats till ett slags populärkulturell institution. Nu senast kunde man till exempel följa en dokusåpa som gick ut på att den tvålfagre pojkbands-idolen Hyung Joon skulle bli en ”pro-gamer”. Det var närmast olidligt spännande att följa hur Joon, med hjälp av spektakulärt mygel och dubiösa löften om gratis pedikyr, lyckades dupera en vankelmodig Starcraft-nörd till att ta in honom under sina vingar. På så vis kunde Joon fiffla sig vidare upp i Starcraft-ligans toppskikt och slutligen bli en ”pro-gamer”. Hela spektaklet (som bör ses och finns på YouTube) är ett fascinerande tvärsnitt av den i Sverige ack så marginaliserade e-sporten, som här på sätt och vis har dragits till sin yttersta spets.

Nyligen blev det däremot klart att den sydkoreanska Starcraft-ligans sorglösa dagar är räknade, då sporten skakades av den värsta skandalen i mannaminne. Den har kallats för Starcrafts svar på den amerikanska baseballens klassiska Black Sox-skandalen. Det är ingen jämförelse man gör lättvindigt.
I centrum stod vadhållning, riggade matcher, korrumperade ledningstoppar och svårgreppade sponsoravtal. Hade det hela ägt rum på amerikansk mark kan man räkna med att The King of Kong-mannen Seth Gordon hade varit på plats med sin kamera, för att föreviga ögonblicket då de dygdiga Starcraft-spelarna till slut lät girigheten vinna över sportsmannaandan.

Som om inte det här vore nog ryktas det samtidigt om en maktkamp i skuggorna mellan spelets förläggare Blizzard och den sydkoreanska spelindustrin rörande kommande Starcraft 2. Nu senast resulterade den i att spelet fick en 18-årsgräns, vilket i princip är att ge det dödskyssen. Beslutet överklagades och i skrivande stund väntar jag med spänning på den rafflande upplösningen.
Här hemma är det förstås lätt att etnocentriskt skratta åt det hela, och dra till med internet-memen "Internet. Serious Business." (där just en Starcraft-spelare figurerar). Samtidigt känns det väl rätt inskränkt. För i Sydkorea har internet varit serious business ända sedan 1998.

Bäst just nu

Alan Wake
X360/Remedy
Oförskämt begåvade Remedy skriver kärleksbrev från den finska urskogen till såväl Stephen King som Twin Peaks.

Lost Planet 2
PS3 X360/Capcom
Japanskexplosiv action med löjligt stora bossar.

Starcraft 2
PC Mac/Blizzard
Blizzard förnyar Sydkoreas nationalsport.
 
 

Stad: 
Kategori: