Inför Nöjesguidens Ölmässa: Swedish Brewing

13:23 1 Dec 2016

Swedish Brewing Company har bara funnits i lite drygt ett år, men har redan hunnit bli delägare i det oberoende mikrobryggeriet Coppersmith’s, släppt femton olika öl och lanserat en alldeles egen bar i centrala Stockholm. 

Vi frågade grundaren Viggo Engström hur det gick till när bryggeriet startades. 

– Det var jag och en kille som heter Johan som drog igång för några år sedan med ambitionen att hitta på något annorlunda. Allt såg likadant ut, och vi kom från reklamvärlden och hade jobbat en hel del med drycker och formgivning. Vi funderade på vad vi kunde göra annorlunda runt färg, form och smak. Det var lite vänder fram och tillbaka, Johan hoppade av och jag fick en ny partner som heter Mattias. 

Vad fick er att tacka ja till Nöjesguidens Ölmässa?
– Vi var med förra året, och jag var på mässan när den första året hölls på Scandic. Jag tyckte det var en jättebra mässa med en bra målgrupp och lagom stor för oss. Jag gillar Pelle (Tamleht, reds anm) väldigt mycket också och tyckte framförallt mässan var väldigt bra förra året, och antar att årets kommer bli minst lika bra. Det blir lätt gubbigt på öl- och whiskymässor men Nöjesguidens är väldigt bra och mångsidig.

Vilken är er största framgång än så länge? 
– Det som jag är stolt över är att jag tror vi fått hitta en ny målgrupp. Vi jobbar inte bara med öl till mat utan som funkar till annat. Vid lugna dagar kan vi köra ölprovningar i baren, men på kvällar blir det verkligen fest. Vi har lyckats kombinera det i baren, att craft beer kan vara bra och man kan dricka bra även om man är ute och är festsugen. Vi har nästan mer tjejer än killar i baren, vilket jag är väldigt glad för. Det blir ofta korvfest på ölmässor och i de miljöerna, och vi ville verkligen inte ha en dude-fest. Man ska känna sig välkommen och den här elitismen kring öl vill vi ha bort.

Det låter väldigt sunt.
– Ja, alltså, när det handlar om att man bara ska uttrycka sig själv om hur mycket man kan om öl blir det sällan bra. Vi brygger öl för att vi tycker det är kul och gott med öl. Vi gör det för att vi vill. Att man kan träffa folk i vår bar men att ölen blir en del av ett häng, inte centrum av det. Vi har gjort stickers som det står ”Be Nice or Go Home” på, och det sitter långt inne hos oss att det är viktigt att bete sig. Öl är kul, men alla måste få känna sig välkomna oavsett var du kommer ifrån. Det är väldigt viktig för oss. Du ska inte få en utskällning för att du inte vet exakt vad du gillar. 

Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!