Inför Nöjesguidens Ölmässa: Sigtuna Brygghus

13:51 1 Dec 2016

I höjd med Arlanda ligger Sigtuna Brygghus som med sina elva år är uråldriga i sammanhanget. Deras mikrobryggeri bygger på en stark ölentusiasm och en lekfullhet som speglas i ölsorterna. 

Vi frågade bryggmästare Karl Kusa hur bryggeriet startades. 

– Det var 2005 som vi grundades av ölentusiasterna Peter Forss, David Meadows och Håkan Lundgren. Det började som ett hobbybryggeri och då producerade cirka 600 liter i veckan jämfört med dagens 3000 liter per dag. Vi har vuxit rejält på de här elva åren.

Har ni någon signaturstil? 
– Vi har det grymt roligt på bryggeriet och det speglar sig i vår öl. Vi gör tolkningar av både amerikanska och klassiska europeiska stilar. Det ska vara lekfullt och roligt men samtidigt är det viktigt att det ska vara balans i våra öl.

Hur har ölåret 2016 varit för er, och hur har ni utvecklats?
– Ölåret 2016 har varit fantastiskt! Vi har gjort nya öl som Black Soil IPA och Jumbo DIPA som har fått bra kritik. Efter vår utbyggnad har vi fått jobba fram nya rutiner som gjort att vi har höjt kvalitén på vår öl. Samtidigt gör vi mindre avtryck på miljön, som att minska användningen av vatten.  

Vad planerar ni inför 2017, vad ser ni för trender?
– Vi vill fortsätta lika starkt som vi kommer att avsluta 2016. Vi ska bli ännu vassare för varje år! Vi vill komma ut och träffa folk, göra kollaborationsbryggningar. Den lilla svenska craft beer-ankdammen har vuxit rejält och nu ska vi ut och utforska den. Man ser tydligt att trenden för ekologiska produkter kommer starkt samt att mer ansat skägg än vildvuxet är mer trendigt.

Vad fick er att tacka ja till Nöjesguidens Ölmässa?
– Nöjesguidens Ölmässa är en litet mindre och mer intim ölfestival. Vi kommer närmare besökarna och det är mycket mer avkopplande än de större festivalerna. Mer mys åt folket helt enkelt! Vi bryggare får aldrig träffa folk eftersom vi jobbar obekväma tider så vi tycker det är skojigt att komma ut och träffa folk Det är inspirerande att få träffa folk som gillar öl och speciellt att komma ut på en mysig ölmässa som Nöjesguidens och få feedback på det vi producerar. 

Vilka öl tar ni med er till mässan?
– Vi kommer ta med någon av våra mer välhumlade öl och kanske någon rolig provrida. Under  Stockholm Beer and Whisky Festival hade vi Bronx Brewing på besök och då passade vi på att brygga en öl ihop. Håll utkik efter The Nutsmuggler!

Vilken är er största framgång än så länge?  
– Försäljningsmässigt så är det vår Organic Ale som är vår storsäljare.  I övrigt så är vi stolta över att en fjärdedel av bryggteamet inte har skägg.

Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!