Dominatrixen Catherine Robbe-Grillet porträtteras i Ceremonin

11:16 29 Jan 2015

Lina Mannheimer porträtterar en dominatrix i Ceremonin.

Lina Mannheimers film Ceremonin, ett porträtt av Catherine Robbe-Grillet, Frankrikes mest kända dominatrix, har biopremiär den 13 februari.

“Du är här för vårt nöje. Jag har hört att du kan dansa. Så… Dansa för oss.” De tjocka pärlorna som kvinnans vrister är invirade i knastrar under den tysta dansen. Fyra kvinnor betraktar henne under tystnad. Ordern kom från den äldsta kvinnan, hon med den genomträngande blicken, den enda som inte bär en svart mask i spets.

Det är Catherine Robbet-Grillet, författare, 84 år och Frankrikes mest kända dominatrix. Ceremonin, Lina Mannheimers debutlångfilm, porträtterar henne. Scenen som beskrivs ovan är en iscensättning av en av de sadomasochistiska ritualer som Catherine Robbe-Grillet anordnat.
– Scenen är väldigt stiliserad, vilket var viktigt för att komma åt hjärtat i det som Catherine gör. Ritualerna är egentligen inte till för att tittas på, utan för att upplevas. Hon iscensätter sina och andras fantasier, men med en sådan kärlek till detaljer att hon blir som en teaterregissör som repar och planerar scenlösningar. Hon har gjort en hel konstart av sitt erotiska liv, säger Lina Mannheimer.

Filmen är en blandning mellan fiktion och intervjuer med Robbe-Grillet och personerna runt henne. Ritualerna som iscensätts baseras på hennes liv och böcker. Lina Mannheimer kom i kontakt med Robbe-Grillet efter att ha sett henne på fransk tv. En stram kvinna i dräkt, som i ett program om tabun kring kvinnlig sexualitet pratade om sitt dominansförhållande med en yngre kvinna. De hade skrivit ett kontrakt där Robbe-Grillet givits rätten att bestämma allt i partnerns liv.
– Jag blev väldigt fångad av hennes styrka och självklarhet. Hon är så rakryggad och stolt. 84 år och pratar om så svåra saker. Jag blev väldigt nyfiken på deras förhållande, varför man väljer att ge bort sin frihet till en annan person. Men också varför man tar emot den, med allt vad det innebär, säger Lina Mannheimer.

Senare åkte hon till Paris för att försöka träffa Robbe-Grillet. Det tog ett tag, sedan damp ett anonymt brev med ett hemnummer ned i brevlådan. När Mannheimer ringde upp visade det sig vara hem till författaren. Hon blev inbjuden att dricka te och på den vägen är det.
– Det har varit väldigt spännande att lära känna henne. Hennes liv rymmer mycket kontraster. Hon är född 1930 och uppfostrad på en katolsk skola, Hon gifte sig med författaren Alain Robbe-Grillet som försörjde henne. Hon levde med honom, som hans musa. Samtidigt har hon varit radikal, dels valde hon att inte skaffa barn och dels hade de ett öppet äktenskap, säger Lina Mannheimer.

Scen ur "Ceremonin".

Robbe-Grillet har varit en tvådelat offentlig figur i Frankrike sedan 1950-talet, dels som partner till en av Frankrikes mest kända författare, men också som den kontroversiella författarpseudonymen Jeanne eller Jean de Berg. Hennes första bok L’image, som gavs ut 1956, blev förbjuden direkt. Polisen konfiskerade böckerna och eldade upp dem. Jeanne är hennes persona även som dominatrix, och namnet offentliggjordes på 1980-talet.

De ceremonier som Robbe-Grillet leder baseras ofta på en persons fantasi. Det kan vara ett historiskt motiv, eller ett konstverk, som när hon iscensatte en jakt i en privatträdgård i Paris, baserat på en Decamerone-triptyk av Boticelli.
– Hon har skapat sin egen privata teaterscen där det är hon som bestämmer vad som gäller, snarare än samhällets moraliska lagar. En frihet som samtidigt är väldigt reglerad. Där man utmanar gränser måste gränserna vara tydliga. Hon skapar en plattform där det är fritt att vara människa, säger Lina Mannheimer.  

Kärlek och beroende är teman i filmen. Att avguda någon så till den grad att man vill rista in dess initialer på ryggen, som en av Robbe-Grillets älskare har gjort. Sadomasochismen kan fungera som en utgångspunkt för att diskutera allmänmänskliga drivkrafter, menar Lina Mannheimer.
– Saker som att vilja tillhöra någon, att få känna sig beskyddad och få lov att vara den man är. När det kommer till det mest extrema, att ge bort sin frihet, skapar det en sorts frihet. Att kunna lita så totalt på en annan människa fungerar frigörande. I ceremonierna lyfts ansvaret från de som domineras. De lyder order och behöver just då inte ta ansvar för vad som händer, säger Lina Mannheimer.

Men även ålder är ett tema. Ingen av kvinnorna som porträtteras i filmen är under femtio.
– Det var en bidragande orsak till att jag ville låta intervjuerna ta plats. Jag har aldrig sett detta berättas förut. De är så fantastiska och modiga. Catherine har inga barn och är förstås van vid att vara i offentligheten, men alla andra runt henne är mormödrar och morfäder, män och fruar. De har vanliga jobb, säger Lina Mannheimer.

Inför produktionen av filmen har Lina Mannheimer stött på stort motstånd på vissa håll.
– I Sverige har jag haft ett jättestöd, men inte överallt. Det har väckt stor anstöt hos somliga. De tycker att det är obehagligt. Så fort kvinnan går ifrån rollen som den närande och samhällsbärande kraften blir det svårt för oss att hantera. Catherine spränger alla sådana gränser, säger Lina Mannheimer.

Ceremonin har biopremiär den 13 februari. Catherine Robbe-Grillets bok L’image (Bildengavs ut i svensk översättning 2010.  

Stad: 
Kategori: