Twin Peaks: The Return

Jimmy Håkansson 09:07 26 May 2017

26 år senare återvänder specialagent Dale Cooper till tv-rutan.

Det finns ett skämt som har cirkulerat på internet de senaste dagarna. Under inspelningen av Twin Peaks sägs en högt uppsatt tv-chef ha frågat seriens ene skapare, David Lynch, vem det egentligen var som hade mördat Laura Palmer. Efter en stunds övervägande pekade Lynch mot en person som rörde sig i bakgrunden, och sa “Det var den killen”. Varav chefen svarade: “Men, David. Det där är en kulissarbetare”.

Poängen med historien – bortsett från det uppenbara “David Lynch hade ingen susning om vad han sysslade med” – är följande: Twin Peaks handlade aldrig om mordet på Laura Palmer. Nog cirkulerade serien kring Lauras död och den lilla stadens kollektiva trauma, men mysteriet i Twin Peaks slutade ganska snart att handla om mordet på henne. Och varken David Lynch eller Mark Frost verkade vara kapabla än mindre intresserade av att lösa det.

Om du förväntar dig en “knyta ihop alla lösa trådar”-fanservice som Besvarar Frågorna kommer du att bli gruvligt besviken på Twin Peaks: The Return. Men om du var in it for the psykedeliska snedtrippar så kommer du att få mer än valuta för dina pengar.

Twin Peaks tredje säsong, som släpps 26 år efter den andra, är ett bisarrt hopkok av genrer. Säsongens tredje avsnitt inleds med en kuslig videoinstallation som påminner om David Lynchs debut Eraserhead, men avslutas med en serie buskisskämt knappt värdiga Falkenbergsrevyn. Framför allt så är scenen med Michael Cera, som spelar Andys och Lucys motorcykelåkande poet till son, helt otroligt underlig. Den är märklig, farsartad, korkad och genial på en och samma gång. Med andra ord: klassiskt Twin Peaks.

Om din uppfattning av serien har formats av gif;ar och memes så kommer de nya avsnitten att pröva ditt tålamod. För Twin Peaks: The Return är inte en lätt tittning med sina Roy Andersson-långa scener och sitt otraditionella berättande. Liksom det mesta som Lynch varit inblandad i är det svårt att förklara vad det hela går ut på, om det ens går ut på något. Men det är förbannat fascinerande tv, som fortfarande – 26 år senare! – är olikt allt annat.

Och vet du vad? Han som spelade Laura Palmers mördare, Bob, jobbade faktiskt som kulissarbetare på inspelningen när han fick rollen. På sätt och vis var Twin Peaks ett skämt på tittarens bekostnad redan från början. Men det bjuder vi på, inte sant?

TV-kanal:
Stad:

Fler tv-recensioner