Tinie Tempah – Youth

Adam Jansson 22:50 18 Apr 2017

Ett nytt album från Londons poprap-posterboy. Föga förvånande är det klart spellistekompatibelt. Men saknar personlig charm och demonstrerar en sällan skådad spretighet. Från de flesta av de inkluderade genreinfluenserna får man också en ”tvåa-på-bollen”-känsla. Allt är liksom gjort, och bättre. Albumet drivs ändå fram av av ett stjärnspäckat gäststall och radiovänliga refränger, men hade mått bra av mer brittisk avighet och den nyskapande aura Tinie Tempah slog igenom med 2010. Utöver Zara Larssons energirika injektion till gästspel utmärker sig tillbakalutade Stefflon Don på DJ Mustard-imitationen They Don’t Know.

Södra Sverige - Rak Kant

På Södra Sveriges andra album släpper Mattias Alkberg den renodlade rättframma punken och unnar sig lite spretighet. Så länge det i rimlig utsträckning relaterar till punk, givetvis. Det innebär ofta postpunk, flera ställen närmare bestämt en mer arty svenska postpunk som den lät för 35 år sedan, då Psynkopat, Elegi, Att Som/Unter Den Linden och Hjärnstorm letade udda uttryck strax innan elektroniska instrument blev standard i sammanhanget. Eller som The Bear Quartet kunde låta ibland, du vet.

Ball - Ball

Det är som om dessa tre svenskar har skapat ett monster. Som alltid med monster är de svåra att handskas med, de förstör det mesta som kommer i deras väg, men de kan också ha en missförstådd sida. Ball är smutsigt, galet och så fuzzigt att du av ren skär elektrisk spänning kommer att dra ihop dig när dess vassa frekvenser sparkar mot dina trumhinnor. Det är så dränkt i effekter att de lättsmälta tongångarna kletas ned till tröga bitar. Och ibland är det okej.