Super Furry Animals

Patrik Forshage 16:19 24 Jun 2003
"Vi var faktiskt före Damon Albarn med att göra skivor som spretar åt en miljon håll", resonerar Gruff Rhys och Super Furry Animals, och med ambitioner större än Anne Nicole Smith och pretentioner större än Pink Floyd åstadkommer walesarna nu sin mest överlastade skiva någonsin. Den hybris som mer än anades på två år gamla - och bitvis lysande - [I]Rings Around the World[/I] har nu slagit rot fullständigt, och precis som den gången släpps [I]Phantom Power[/I] förutom i det mer konventionella CD-formatet också som kvasikonstnärlig DVD. Men det mest pretentiösa är som vanligt musiken, numera stadigt parkerad i det tidiga 70-talet. Tidigare skivors Beach Boys-harmonier och kraut har i det närmaste helt lämnat plats för den brittiska välarrangerade, akademiska och svulstiga musiken från samma era. Lite drömsk amerikansk västkustpop får plats, som i inledande [I]Hello Sunshine[/I], och en hel del ljudeffekter i form av fågelkvitter, kulsprutesalvor och startande bilar, men det förstärker bara det faktum att Super Furry Animals har förvandlats till 10CC. Inget ont i det. Graham Gouldman, Eric Stewart, Lol Creme och Kevin Godley är orättvist nonchalerade, och även om de ibland blev mer än lovligt akademiska var de ofta underhållande och baserade på ett stabilt låtskrivande. Även Super Furry Animals pastischer har precis som vanligt smarta popmelodier i botten, som [I]Valet Parking[/I], men alla finesser, vändningar och påbyggnader ger snabbt samma övermättnadskänsla som andra varvet på en bättre kakbuffé, där nyfikenheten och sockerbehovet börjar ersättas av illamående. Lägg till det några Queen-körpartier, en gitarrist som får sjunga för första gången - vet de inte att sånt alltid är början till slutet? - och för många doser boogierock, som singeln [I]Golden Retriever[/I], och det börjar bli dags för en månads fasta. Skivan släpps den 27 juli.