Sinéad O’Connor - How About I Be Me (And You Be You)?

Patrik Forshage 00:21 1 Mar 2012

Ända sedan hon rev sönder en bild av påven – och därmed sin karriär – i amerikansk TV för 20 år sedan har Sinéad O’Connors fokus varit annorstädes. Under det senaste decenniet har hon varit katolsk präst, kommit ut som lesbisk (och sedan ångrat sig), diagnosticerats som bipolär (felaktigt, eftersom det egentligen var posttraumatisk stress, menar hon nu) och längtat så mycket efter sex – enligt egen utsago - att hon satt ut en helsidesannons för att hitta en man. En av dem som svarade gifte hon sig raskt med, och skiljde sig sedan igen efter 16 dagar. I januari i år försökte hon ta sitt liv genom en överdos, och skrev sedan in sig för psykisk vård. Det är inte lätt att vara Sinéad O’Connor.

Men How About I Be Me (And You Be You)? berättar en helt annan historia. Ingenstans låter den som en skiva av en mycket vilsen och psykiskt instabil kvinna. Faktum är att det är en av de mest fokuserade och bästa skivor hon gjort någonsin. Den är full av dramatiska och rejält kontroversiella låtar, där den katolska kyrkan fortfarande är målet för hennes grövsta artilleri. I låten Take Off Your Shoes tar hon till exempel rollen som Den Helige Ande, beväpnad med ett automatvapen, för ett generalangrepp på pedofilin inom den katolska kyrkan, och på andra håll hånflinar hon åt artister som låter sig fotograferas intill påven, och gör ingen hemlighet av vilken specifik sångare från hennes hemland hon har i åtanke.

John Reynolds, Sinéad O’Connors gamle producent och pappan till hennes barn, har gjort ett strålande jobb med att ikläda de ofta sakrala sångerna en samtida dräkt med både rötter i hennes katalog och en akut aktualitet, där elektroniska rytmer och plötsliga elektriska eruptioner bidrar till dynamiken. Naturligtvis finns här ingen ny Nothing Compares 2 U, det ska erkännas. Men med en cover av John Grants fantastiska Queen of Denmark är hon nästan i de trakterna, och det hade ingen människa förväntat sig av Sinéad O’Connor år 2012.